Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

da vi seilte Færdern i fjor var det en annen båt som kalte opp ferga da han skjønte at han kanskje ville være i dens vei. Husker ikke ordlyden eksakt, men det var noe slikt: "dette er seilbåten xx, er det mulig for deg å gå bak slik at jeg kan holde fart og kurs". De svarte han på ferja surt "du får se hvordan det går....". 

 

Når det er sagt, jeg opplever ofte at fergene tilpasser seg trafikkbildet, mistenker det hjelper at jeg har AIS-tranceiver. Da er det åpenbart for alle hvem som er hvor, og man kan i ettertid også se hvem som burde veket. 

 

Jeg skjønner ikke at folk med store båter som ferdes i tåke ikke tar seg råd til/bry med å montere AIS ombord. Til og med Marintraffic kan være til nytte når man skal passere Moss-Horten (men da må man sjekke tidspunkt for rapportene som formidles).

Framtia

Framtia

da vi seilte Færdern i fjor var det en annen båt som kalte opp ferga da han skjønte at han kanskje ville være i dens vei. Husker ikke ordlyden eksakt, men det var noe slikt: "dette er seilbåten xx, er det mulig for deg å gå bak slik at jeg kan holde fart og kurs". De svarte han på ferja surt "du får se hvordan det går....". 

 

Når det er sagt, jeg opplever ofte at fergene tilpasser seg trafikkbildet, mistenker at det skyldes at jeg har AIS-tranceiver. Da er det åpenbart for alle hvem som er hvor, og man kan i ettertid også se hvem som burde veket. 

 

Jeg skjønner ikke at folk med store båter som ferdes i tåke ikke tar seg råd til/bry med å montere AIS ombord. Til og med Marintraffic kan være til nytte når man skal passere Moss-Horten (men da må man sjekke tidspunkt for rapportene som formidles).



×
×
  • Create New...