adeneo
Sahara skrev 17 minutes ago:Hadde fergen lagt om tidlig, så er det jo bare snakk om å legge om et par grader. Og det kan da ikke forvirre noen?
Man kan vel anta at fergen har båter på "kollisjonskurs" på den avstanden, altså mange minutter ut, relativt mange ganger om dagen, kanskje til og med flere ganger per avgang.
Dette løser seg vel nesten alltid ved at de andre båtene enten går så langt foran at det ikke er noe problem, eller går bak.
Fergen kan ikke endre kurs noen grader hit og dit hver gang de ser en båt på radaren, både fordi det er upraktisk og fordi fergen etter reglene skal holde fart og kurs.
Det er først når det er åpenbart for fergen at de andre båtene ikke vil følge reglene, og en fare for sammenstøt eksisterer, at fergen skal endre sin fart eller kurs.
Dersom det var så enkelt som et knepp på en jøystick, hvorfor tror du en kaptein som har kjørt bastøferge i over ti år, og som ser ut til å ha vært mer på havet enn på land, ikke forsto noe så enkelt, som du fant ut av bare ved å lese en avisartikkel ?
Sahara skrev 17 minutes ago:Ellers mener jeg spørsmålet her er hvor dårlig sikt det faktisk var. Hvis seilbåtene hadde bra med tid til å legge om i det de fikk visuell kontakt, så er dette også fergen forventer at de gjør. Hvis det derimot er så tjukk tåke at de ikke forvente å rekke å legge om, er situasjonen en annen.
Fergen bør vel forvente at seilbåtene følger reglene uansett vær, intet mer, intet mindre, å bør vel fremdeles ikke endre kurs basert på hvor tett tåken er?