quantumduck
Artekno skrev for 5 timer siden:
Dette er ganske klart transportseilas med (raske?) regattabåter - dvs mest sannsynlig med begrenset mannskap ombord. Kanskje kun 1-2 personer? Ganske vanlig å seile med kun genoa. I tillegg var det altså meget sterk vind. Det er ikke "bare" å starte motoren, ta ned genoa eller manøvrere da. Jeg mener de tre gjør klokt i å holde seg samlet. Hvis båt nr 1 seiler videre og de andre prøver å "bremse", så legger de beslag på mer manøvreringsplass - altså ikke bra.
Hvis jeg hadde havnet i tåka, og hørte horn rundt baut - hvordan skulle jeg tolket det? Er jeg i veien der jeg er, eller dit jeg er på vei? Ikke enkelt å gjette! Hvordan skal jeg vite det? Å holde stabil kurs og hastighet er gjerne et klokt valg det og, når du ikke kan se din "motstander"...
Her er det et par ting du ikke har fått med deg, rett og slett. Ingen genoa skal ned, motoren skulle vært igang lenge før ferga kom tilsyne, man skulle satt kurs vekk fra ferga, forhåpentligvis til et område den ikke kunne manøvrert til om den så forsøkte ... Med alle mulige forbehold om at situasjonen er helt umulig å bedømme utifra videoen. Hvor store avstander var det f.eks.? Hvor lenge før filmeren var kommet på dekk var ferga faktisk synlig for seilbåtene? Jeg vet ikke. Gitt 12ms er det en manøver jeg hadde vært komfortabel med i 12 ms, i samarbeid med Raymond (autopiloten). Men her var det 12 -14 ms og til tider sikkert enda mer, så det hadde blitt en løpende vurdering, absolutt ... Åpenbart valgte alle tre båtene annereledes, og det kan det være mange gode grunner til.