Jump to content

Edit History

Ventus

Ventus

En enkel sjels tolkning...

 

Først og fremst - seilbåten(e) skulle gitt nyttetrafikken "fritt leide" til å manøvrere. Når det foretrukne handlingsmønstre ikke er fulgt, av mange mulige årsaker, er det deretter kanskje "riktigst" å opptre samlet først og fremst, dernest holde noenlunde stø kurs da fart tilsier at ens egne handlinger har mindre innvirkning på avstand og peiling enn for en mer hurtiggående, motordrevet fartøy. De har begått feil i utgangspunktet, de burde ha skjønt det og skulle i sammenligningen med trafikk på veiene våre hatt en bot og en prikk eller to (uten å ønske et slikt system nødvendigvis). Samtidig er det kanskje dårligst stilt rent teknisk (radar, VHF, mannskap, erfaring...) - uten at det er formildende, men kan delvis forklare handlingsmønsteret.

 

Dernest, skipperen av ferge gjør korrekt å i først og fremst opprettholde kurs og fart. Han skal utvise årvåkenhet i forhold til situasjonen, og der det er mulig på en enklest mulig måte avklare situasjonen uten å sette eget skip og mannskap/passasjerer i fare - når det er rimelig å anta at radarkontaktene ikke ser ut til å gjøre sine i utgangspunktet forventede manøvre. Uten å vite, vil jeg anta radaren konstant gir mer enn nok mulighet til å vurdere om situasjonen er på vei til å avklares, statisk eller forverres. (Edit) Forbeholdet vil alltid være om det var mulig at nye og eventuelt verre situasjoner skapes ved å selv aktivt avklare situasjonen, men i siste instant er det å stoppe helt og og til og med bakk også et alternativ (Edit) Der det feiler, tror jeg, er at man må utføre en brå, kraftig manøver i "siste liten" - hvis det var reell fare for sammenstøt - noe som skal være unødvendig uansett hva motpart har enten gjort eller ikke gjort. Manøvren er kanskje uansett ikke kraftig nok til å være noen fare for mannskap eller passasjerer.

 

Kanskje er situasjonen litt sammenlignbar med å tro av en syklist ikke skal raser rett over fotgjengerfeltet på to hjul i stedet for to bein, for deretter måtte bråbremse for å redde situasjonen. En god sjåfør vil se at det er mulighet for at en situasjon oppstår, foreta noen små justeringer og være klar til å smidig nok avklare uten av det i det hele tatt er en reell fare.

 

Så prinsipalt har seilerene ansvar for at situasjonen oppstår og at fergen må utføre en brå manøver, subsidiært er det fergens ansvar at det må utføres en brå manøver og at faren for sammenstøt ikke avklares på en heldigere måte...

 

Kanskje.

Ventus

Ventus

En enkel sjels tolkning...

 

Først og fremst - seilbåten(e) skulle gitt nyttetrafikken "fritt leide" til å manøvrere. Når det foretrukne handlingsmønstre ikke er fulgt, av mange mulige årsaker, er det deretter kanskje "riktigst" å opptre samlet først og fremst, dernest holde noenlunde stø kurs da fart tilsier at ens egne handlinger har mindre innvirkning på avstand og peiling enn for en mer hurtiggående, motordrevet fartøy. De har begått feil i utgangspunktet, de burde ha skjønt det og skulle i sammenligningen med trafikk på veiene våre hatt en bot og en prikk eller to (uten å ønske et slikt system nødvendigvis). Samtidig er det kanskje dårligst stilt rent teknisk (radar, VHF, mannskap, erfaring...) - uten at det er formildende, men kan delvis forklare handlingsmønsteret.

 

Dernest, skipperen av ferge gjør korrekt å i først og fremst opprettholde kurs og fart. Han skal utvise årvåkenhet i forhold til situasjonen, og der det er mulig på en enklest mulig måte avklare situasjonen uten å sette eget skip og mannskap/passasjerer i fare - når det er rimelig å anta at radarkontaktene ikke ser ut til å gjøre sine i utgangspunktet forventede manøvre. Uten å vite, vil jeg anta radaren konstant gir mer enn nok mulighet til å vurdere om situasjonen er på vei til å avklares, statisk eller forverres. Der det feiler, tror jeg, er at man må utføre en brå, kraftig manøver i "siste liten" - hvis det var reell fare for sammenstøt - noe som skal være unødvendig uansett hva motpart har enten gjort eller ikke gjort. Manøvren er kanskje uansett ikke kraftig nok til å være noen fare for mannskap eller passasjerer.

 

Kanskje er situasjonen litt sammenlignbar med å tro av en syklist ikke skal raser rett over fotgjengerfeltet på to hjul i stedet for to bein, for deretter måtte bråbremse for å redde situasjonen. En god sjåfør vil se at det er mulighet for at en situasjon oppstår, foreta noen små justeringer og være klar til å smidig nok avklare uten av det i det hele tatt er en reell fare.

 

Så prinsipalt har seilerene ansvar for at situasjonen oppstår og at fergen må utføre en brå manøver, subsidiært er det fergens ansvar at det må utføres en brå manøver og at faren for sammenstøt ikke avklares på en heldigere måte...

 

Kanskje.



×
×
  • Create New...