Jump to content

Edit History

adeneo

adeneo

Stradivarius skrev 9 minutes ago:

Mine innvendinger mot fergekapteinen slik han fremstår i dagbladets gjengivelse av det som skjedde, går ikke på at han nødvendigvis brøt noen regler, de går ut på at han i for stor grad stod på retten sin til at jeg vil kalle det godt sjømannskap. Det jeg ville frem til er at de reglene du viser til ikke pålegger noen å vente til i siste liten med å foreta en unnamanøver. Tvert imot, de åpner eksplisitt for at dette kan gjøres med en gang man ser at den andre ikke holder av veien som den skal.

Kapteinen har vel ikke stått på reglene, han bremset jo fergen å unngikk en kollisjon. Spørsmålet ditt er vel om han burde gjort noe tidligere. Jeg antar at en erfaren kaptein har bedre kontroll på nettopp det enn jeg har, å at han handlet riktig. Personlig kan jeg ikke se for meg at fergen skal endre kurs titt og ofte for å unngå fritidsbåter, fergen må vel ta høyde for at de viker unna, slik de skal, å først når det er klart at en situasjon kommer til oppstå, at seilbåtene ikke har til intensjon å følge reglene, må kapteinen på fergen ta affære.

adeneo

adeneo

Stradivarius skrev 4 minutes ago:

Mine innvendinger mot fergekapteinen slik han fremstår i dagbladets gjengivelse av det som skjedde, går ikke på at han nødvendigvis brøt noen regler, de går ut på at han i for stor grad stod på retten sin til at jeg vil kalle det godt sjømannskap. Det jeg ville frem til er at de reglene du viser til ikke pålegger noen å vente til i siste liten med å foreta en unnamanøver. Tvert imot, de åpner eksplisitt for at dette kan gjøres med en gang man ser at den andre ikke holder av veien som den skal.

Kapteinen har vel ikke stått på reglene, han bremset jo fergen å unngikk en kollisjon. Spørsmålet ditt er vel han burde gjort noe tidligere. Jeg antar at en erfaren kaptein har bedre kontroll på nettopp det enn jeg har, å at han handlet riktig. Personlig kan jeg ikke se for meg at fergen skal endre kurs titt og ofte for å unngå fritidsbåter, fergen må vel ta høyde for at de viker unna, slik de skal, å først når det er klart at en situasjon kommer til oppstå, at seilbåtene ikke har til intensjon å følge reglene, må kapteinen på fergen ta affære.

• Create New...