sandman1
Marwin skrev 1 time siden:Sandmann: Et kort støt i fløyta?? Hva skulle det tjene til i tåke, med tuting overalt? Seilbåtene kunne jo ikke se dem?
min tekst:
"Tipper nok at de satt og siktet over et punkt på riggen/ esingen og kom til at de ville kunne passere foran, da ferga dukket opp... Fergeskipperen, kunne ha tatt 5 streker til styrbord (og gitt _ett_ kort støt i fløyta), noe han ikke gjorde"
Forutsetter at skipper på ferga har sett prikker på radar en stund. Og "da ferga dukket opp", regner jeg for at de har visuell bekreftelse begge veier... og da, ett kort støt/ svinger styrbord...Da klarlegger han at han endrer kurs. Hadde vært litt mere ryddig enn en million støt, som i mine ører betyr "pell deg til helvete bort". Hva skulle seilbåtene ha gjort?
Svingt babord? Smell*
Svingt styrbord? Smell*
Slått bakk? Smell*
Spredd seg? Smell*.
Seilbåtene gjorde det rette.
Fergeskipper gjorde også rett, siden det ikke smalt, han benyttet riktignok anledningen til litt voksenopplæring, hva så?...
Og at disse fergene ikke kan svinge nokså kjapt, tror jeg faktisk ikke på... det er vel propellpodder nok under vannlinja..Stoppe kjapt, kan nok være værre.
*Smell, leses som å _øke_ muligheten for en kollisjon.