adeneo
tuffff skrev 6 minutes ago:Dersom denne regelen skal gjelde seilbåtene så forutsetter du jo implesitt at det er disse som skal holde av veien. Det er jo ikke sikkert - noe som vel er bakgrunnene for hele denne diskusjonen.
For ordens skyld, så snakker vi nå om dette innlegget
adeneo skrev for 5 timer siden:Da får vi bare være uenig.
Jeg mener fremdeles at fergen ikke burde justere kursen kun fordi den oppdager båter på radaren.
Noe slikt ville kun ført til mer usikkerhet, det er tross alt ikke fergen som ikke overholder reglene her.
Som stand-on fartøy skal fergen holde stø kurs og fart, slik de fleste forventer, at seilbåtene ikke helt har kontroll på hvor og hva de driver med kan ikke lastes fergen.
Man forventer at en ferge i rute holder kursen, ikke virrer rundt fordi den oppdaget noen båter på radar.
Først når det er klart at seilbåtene ikke har til intensjon å vike bør fergen foreta seg noe, noe kapteinen umulig kan vite noe om før seilbåtene nærmest passerer foran bauen.
Hvor jeg altså eksplisitt skriver at dette er min mening om situasjonen, som er at seilbåtene skulle holdt seg unna nyttefartøyet, så det er helt korrekt, jeg forutsetter implisitt i det innlegget at min mening er min mening, noe annet ville gitt liten mening ?