sap_2000
Mulligan skrev for 2 timer siden:Ja, forby båtliv for de med inntekt under 1 mill.
Det er ikke det jeg skriver. så lenge det er sikt, trenger man ingen andre hjelpemidler enn øynene for å ha oversikt over annen trafikk i området.
Man trenger ikke være millionær for å kjøpe seg en AIS eller radar i dag OM man vil ferdes noenlunde trygt i dårlig sikt.
AIS får man fra under 1 båtlapp på eBay og radarer fra omtrent er par lapper om man går på bruktmarkedet.
Er man ikke villig til det, synes jeg man kan holde seg unna det man vet er trafikkerte områder i tåka.
Jeg sliter med å godta at man synes det er greit å bevege seg I trafikerte områder uten å se stort lengre enn sin egen baug.
Én ting er nyttetrafikken som garantert har utstyr til oppdage deg, men hva med menneskelig feil, samt alle de andre som måtte farte rundt uten å se handa foran seg?
Sikkerhetsutstyr som radar og spesielt AIS er såpass billig i dag at det ikle burde være noen stor bøyg for en med budsjett til å drifte en familiebåt og enda mindre disse (regatta?) seilbåtene i denne tråden.