sap_2000
Maika skrev for 2 timer siden:Jeg er enig i at man ikke burde planlegge å dra ut dersom det er risiko for feks dårlig sikt og man ikke har utstyr til å takle det, men jeg er motstander av at det skal være obligatoris at alle båter skal ha slikt utstyr. Og siden tåke kan dukke opp uten at det var meldt, så kan slike situasjoner uansett oppstå. I de tilfellene er det de som har utstyr som må bruke dette med fornuft, og ikke forvente at alle andre har det samme.
Jeg er heller ikke for en masse påbud og krav på sjøen, men mener det er fornuftig å investere i AIS og/ eller radar (og bruke disse hjelpemidlene når visuell utkikk ikke strekker til) om man vil ferdes i mørket eller dårlig sikt i farvann man vet er trafikkert.
Har man ikke det, burde man om man blir overrumplet av tåke i det minste være skikkelig på defensiven og bruke øyne, ører/ VHF og horn samt komme seg ut seperasjonssoner og andre kjente traseer til nyttetrafikken. Bruker man større båt i oslofjorden tør jeg påstå at de aller fleste kjenner godt til bastøferjene.
Man har ingen garanti for at andre båter ser eller oppdager deg heller. Jeg tipper de som ser en 10 meter høy baug komme ut av en tåkevegg i etterkant enten vil synes f.eks en radar eller AIS er en fornuftig investering, eller holde seg i havn ved dårlig sikt.
Ikke er det dyrt heller, relativt sett i forhold til det å drifte en 30-40 fots båt. ..ny eller gammel.