Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

sandman1 skrev 47 minutes ago:

Hadde engang ei snekke på 21' ifra 1927, skulle jeg altså hatt AIS og Radar...? (((my ass..)).. krmt... host.... ).

Hvis du vil ferdes i trafikkerte områder og krysse fergetraseer i dårlig sikt i 2017, så kunne du med fordel hatt en usynlig AIS transponder med skjult antenne.

Har man grei sikt holder det lenge med øynene.

Men; Ferga har også en forbannet _plikt_ til å avpasse fart etter forhold. Punktum. Rutetid må for søren komme i andre rekke. Noe annet er å gamble med passasjerene, ikke sikkert at det som ligger og flyter (uten AIS eller RADAREKKO) er en snekke som helt problemfritt kan kvernes opp.

Helt klart. På samme måte som deg og meg bør de gå med sikker fart og ha de nødvendige hjelpemiddler tilgjengelig for sikker ferd i traffikerte farvann ved dårlig sikt om de velger å ferdes under slike forhold.

Synes fremdeles som jeg har nevnt tidligere; 

Seilerene gjorde det rette, når de allikevel var der/ måtte forbi der.

Synes minst én av de tre seilerene som gode båtfolk.. 

1: burde hatt radar og/ eller AIS så de også visste hvor annen trafikk var. 

2; brukt VHFén før de nærmet seg traseen til bastøyferga som jeg er 99,9% sikker på at de visste godt om.

3: Svart på VHF ved oppkall. De  kunne umulig dreie seg om noen andre med mindre de trodde de var et helt annet sted.

Så, synes ikke de gjorde det rette når de først var havnet "up shit creek" hvor de etter min mening ikke burde seilt i blinde i utgangspunktet.

sap_2000

sap_2000

sandman1 skrev 23 minutes ago:

Hadde engang ei snekke på 21' ifra 1927, skulle jeg altså hatt AIS og Radar...? (((my ass..)).. krmt... host.... ).

Hvis du vil i trafikkerte områder og krysse fergetraseer i dårlig sikt i 2017, så kunne du med fordel hatt en usynlig AIS transponder med skjult antenne.

Har man grei sikt holder det lenge med øynene.

Men; Ferga har også en forbannet _plikt_ til å avpasse fart etter forhold. Punktum. Rutetid må for søren komme i andre rekke. Noe annet er å gamble med passasjerene, ikke sikkert at det som ligger og flyter (uten AIS eller RADAREKKO) er en snekke som helt problemfritt kan kvernes opp.

Helt klart. På samme måte som deg og meg bør de gå med sikker fart og ha de nødvendige hjelpemiddler tilgjengelig for sikker ferd i traffikerte farvann ved dårlig sikt.

Synes fremdeles som jeg har nevnt tidligere; 

Seilerene gjorde det rette, når de allikevel var der/ måtte forbi der.

Synes minst én av de tre seilerene som gode båtfolk.. 

1: burde hatt radar og/ eller AIS så de også visste hvor annen trafikk var. 

2; brukt VHFén før de nærmet seg traseen til bastøyferga som jeg er 99,9% sikker på at de visste godt om.

3: Svart på VHF ved oppkall. De  kunne umulig dreie seg om noen andre med mindre de trodde de var et helt annet sted.

Så, synes ikke de gjorde det rette når de først var havnet "up shit creek" hvor de etter min mening ikke burde seilt i blinde i utgangspunktet.

• Create New...