Olepo
Interessant diskusjon med mange sterke meninger..
Først og fremst er utgangspunktet for denne saken Dagbladetjournalistens video og hans kommentarer, + uttalelser fra fergekapteinen.
For alle oss som ikke var tilstede kan det være vanskelig å få et riktig inntrykk av forhold/sikt, hastighet, øvrig trafikk og graden av dramatikk ut ifra filmen. (Men vi gjør selvfølgelig så godt vi kan).
Hvis ikke journalisten tilfeldigvis var ombord hadde vel saken kanskje ikke nådd media i det hele tatt.
Jeg mener fergekapteinen ser ut til å ha kontroll og redder situasjonen. Han kunne vel muligens ha tatt grep noe tidligere for å gjøre situasjonen mindre dramatisk/merkbar for passasjerene, men samtidig kunne han ikke vite om seilbåtene ville forsøke en unnamanøver når/hvis de fikk visuell kontakt. Dette kunne da ha forverret situasjonen.
Seilerne mener jeg derimot må tåle å få kritikk: De velger å gå med god "seilfart" inn i en tett trafikkert fergetrase under forhold med svært redusert/null sikt. De har ikke/benytter ikke VHF, og har ikke/benytter ikke radar. (Kan jo være at de har begge deler, men er under oppfatning av at de seiler på "retten" sin og ikke bryr seg.....)
De har ifølge opplysninger her også svært begrensede muligheter til å foreta en rask kursendring/unnamanøver i disse forholdene.
Kunne jo være at det var andre fartøyer der ute i grøten i tillegg til fergene.
Hvordan dette kan forsvares klarer jeg ikke helt å forstå, uansett hvilken type båt eller eventuelt sofa man befinner seg i til vanlig...
Som glad båtamatør kommer jeg for øvrig til å fortsette som tidligere; vike og holde god avstand til både seilbåter, ferger og større fartøyer.
Håper på en flott sommer med lite tåke!