sap_2000
Mulligan skrev 44 minutes ago:Den under her sier noe om debattnivået.
Synes debattnivået stort sett har vært greit i denne tråden. Da må det også være lov å nevne allment kjente uttrykk. Det er ikke noen stor hemmelighet at det alltid har vært noen gnisninger fra alle kanter mellom enkelte motorbåtførere, seilere og yrkesskippere. Legg merkelig "noen" og ikke "alle".
Akkurat som at yttryket wafi (rett eller galt) etterhvert er blitt et ganske etablert uttryk på linje med f.eks hekksjøgeneral.
Du bidrar hvertfall ikke til å heve nivået ved dra det jeg sier med at AIS eller radar er noe jeg mener de som vil ferdes i trafikkerte områder ved dårlig sikt i år 2017 burde ha, til å bli:
- Det er uforsvarlig ikke å ha radar. De aller færreste fritidsfartøy har radar.
- Det er uforsvarlig ikke å ha AIS. De aller færreste fritidsfartøy har AIS.
- ja, la fjorden bli for de med 1 mill + i inntekt
osv.
Jeg skjønner ikke denne sterke motviljen til å ta bruk disse fantastisk gode hjelpemidlene man nå er så heldig å ha tilgjengelig til en relativt lav pris for å bedre egen og andres sikkerhet om man vil ferdes i trafikkerte områder i dårlig sikt.
En ting er at man har lov til å være både her og der etter regler som ble utformet før slike hjelpemidler eksisterte eller fikk en pris som gjør at de kan bli allemannseie. Man snakker her stort sett om båter på 30 fot og oppover hvor en AIS ikke er store andelen av et årlig driftsbudsjett.