sap_2000
Mulligan skrev for 3 timer siden:Jo, men det står ingen sted nøyaktig hvor dette utspant seg.
Men det er godt å høre at seilbåtene skulle hatt AIS, de skulle hatt radar, de skulle veket (enda de ikke kunne se hva de skulle vike for). De skulle tatt ned seilene og gått for motor, etc, etc.
Det gikk bra.
Lærdommen å trekke her er å også lytte på 18 og 19 i tillegg til 16.
Ettertanke. Undres om tråden hadde blitt like lang med tre motorbåter involvert.
Antagelig hadde tråden vært lengre. Hvertfall om det var 3 feite princesser på tur
Jeg har gjentatt til det kjedsommelige at jeg synes de som vil ferdes i trafikkerte områder ved dårlig skit burde hatt AIS og/ eller radar. Å bruke / lytte på VHF'en (om det finnes ombord i minst én av de tre, noe det også burde).
Da hadde de sett/ hørt det de evt skulle veket for eller enda bedre unngått hele vikeproblematikken ved å holde av veien på et mye tidligere tidspunkt.
Mener det beste er å avklare ting god tid i forveien så slike episoder ikke oppstår, og i dårlig sikt er radar og/ eller AIS ypperlige verktøy for oppgaven
Komodo skrev for 3 timer siden:SAP, du har som er "prylkungen" over alle her inne
Er det en slik du snakker om?
Det var det billigste treffet jeg fikk på Class B ais transponder.
I så tilfelle, hva må til for å få dette til å funke hos meg. Utgangspunktet er at jeg har en Lowrance HDS 12 gen 2 plotter fra 2013. Kan jeg kjøpe den dingesen over og koble den til plotteren min? Må jeg ha noe annet? Ser absolutt nytten med ais.
Hvem, jeg ?
Ja, noe slikt. Har sett det billigere enn det tidligere.
Jeg har ikke peiling på Lowrance, men vil anta de kan vise AIS og tilkobling med NMEA.
Snus litt rundt på Google eller start en tråd her inne. Garantert noen som vet og kan veilede.