Jump to content

Edit History

adeneo

adeneo

@Gunga Din Har forøvrig fått tid til å lese ulykkesrapporten du lenket til tidligere.

Den er interessant, å jeg er enig konklusjonen. I den saken kolliderte et ro-ro skip og en ferge, å begge var ansvarlig for å ikke ha fulgt Regel 19 ettersom ingen av de gjorde nok for å unngå et sammenstøt.

 

Nå er situasjonen i denne saken litt annerledes. For det første er det snakk om lystbåt og nyttefartøy, noe de norske reglene generelt gjør forskjell på, samt at fergen faktisk gjorde manøver for å unngå sammenstøtet. Hadde fergen kjørt på seilbåtene, så ville nok fergen også hatt skyld for å ikke ha gjort nok for å unngå sammenstøtet, men dersom Regel 44 gjelder ville slikt ansvar sannsynligvis vært mindre enn når det dreier seg om to nyttefartøy i samme situasjon.

 

Det kanskje mest interessante med rapporten du lenket til, er at sammenstøt ville vært unngått dersom begge hadde holdt fast kurs. I stedet endrer ro-ro skipet kurs for sent å feilvurderte hastigheten til fergen, som endte med at ro-ro skipet nærmest tar en u-sving å ender rett i siden på fergen.

 

Spørsmålet i denne saken med Bastøfergen, ser ut til å være hvorvidt fergekapteinen burde gjort noe tidligere?

Til å begynne med i denne tråden ble det hevdet at mannskapet på fergen sov ved rattet å ikke oppdaget seilbåtene.

Nå er vist nok problemet at de har fulgt for godt med, å sett seilbåtene på radar uten å gjøre noe.

 

Regel 19 sier ikke noe spesifikt om tidspunktet for handling, annet enn "god tid", å det er klart at når sammenstøt skjer, så har man ikke handlet i god tid.

Dersom fergen har hatt kontroll på situasjonen, så har de jo handlet i "god tid". De eneste som etter min mening kan bedømme hvorvidt det var i "god nok tid", eller om noe burde vært gjort tidligere, er mannskapet på fergen.

 

Det er altså slik, at generelt skal man gi den parten som skal vike mulighet til å gjøre det.

Dersom fergen har "forkjørsrett" så skal fergen vente til det er helt klart at seilbåtene ikke vil vike, før fergen gjør sin unnamanøver.

Når "god tid" kommer inn i dette er vel et skjønnspørsmål, for meg er "god nok tid" hele perioden frem til et sammenstøt er uunngåelig. 

Så lenge fergen har kontroll, å tid nok til å stoppe, så bør de etter min mening vente å se hva seilbåtene gjør, før de endrer kurs eller stopper opp.

 

 

adeneo

adeneo

@Gunga Din Har forøvrig fått tid til å lese ulykkesrapporten du lenket til tidligere.

Den er interessant, å jeg er enig konklusjonen. I den saken kolliderte et ro-ro skip og en ferge, å begge var ansvarlig for å ikke ha fulgt Regel 19 ettersom ingen av de gjorde nok for å unngå et sammenstøt.

 

Nå er situasjonen i denne saken litt annerledes. For det første er det snakk om lystbåt og nyttefartøy, noe de norske reglene generelt gjør forskjell på, samt at fergen faktisk gjorde manøver for å unngå sammenstøtet. Hadde fergen kjørt på seilbåtene, så ville nok fergen også hatt skyld for å ikke ha gjort nok for å unngå sammenstøtet, men dersom Regel 44 gjelder ville slikt ansvar sannsynligvis vært mindre enn når det dreier seg om to nyttefartøy i samme situasjon.

 

Det kanskje mest interessante med rapporten du lenket til, er at sammenstøt ville vært unngått dersom begge hadde holdt fast kurs. I stedet endrer ro-ro skipet kurs for sent å feilvurderte hastigheten til fergen, som endte med at ro-ro skipet nærmest tar en u-sving å ender rett i siden på fergen.

 

Spørsmålet her ser ut til å være hvorvidt fergekapteinen burde gjort noe tidligere?

Til å begynne med i denne tråden ble det hevdet at mannskapet på fergen sov ved rattet å ikke oppdaget seilbåtene.

Nå er vist nok problemet at de har fulgt for godt med, å sett seilbåtene på radar uten å gjøre noe.

 

Regel 19 sier ikke noe spesifikt om tidspunktet for handling, annet enn "god tid", å det er klart at når sammenstøt skjer, så har man ikke handlet i god tid.

Dersom fergen har hatt kontroll på situasjonen, så har de jo handlet i "god tid". De eneste som etter min mening kan bedømme hvorvidt det var i "god nok tid", eller om noe burde vært gjort tidligere, er mannskapet på fergen.

 

Det er altså slik, at generelt skal man gi den parten som skal vike mulighet til å gjøre det.

Dersom fergen har "forkjørsrett" så skal fergen vente til det er helt klart at seilbåtene ikke vil vike, før fergen gjør sin unnamanøver.

Når "god tid" kommer inn i dette er vel et skjønnspørsmål, for meg er "god nok tid" hele perioden frem til et sammenstøt er uunngåelig. 

Så lenge fergen har kontroll, å tid nok til å stoppe, så bør de etter min mening vente å se hva seilbåtene gjør, før de endrer kurs eller stopper opp.

 

 

adeneo

adeneo

@Gunga Din Har forøvrig fått tid til å lese ulykkesrapporten du lenket til tidligere.

Den er interessant, å jeg er enig konklusjonen. I den saken kolliderte et ro-ro skip og en ferge, å begge var ansvarlig for å ikke ha fulgt Regel 19 ettersom ingen av de gjorde nok for å unngå et sammenstøt.

 

Nå er situasjonen i denne saken litt annerledes. For det første er det snakk om lystbåt og nyttefartøy, noe de norske reglene generelt gjør forskjell på, samt at fergen faktisk gjorde manøver for å unngå sammenstøtet. Hadde fergen kjørt på seilbåtene, så ville nok fergen også hatt skyld for å ikke ha gjort nok for å unngå sammenstøtet, men dersom Regel 44 gjelder ville slikt ansvar sannsynligvis vært mindre enn når det dreier seg om to nyttefartøy i samme situasjon.

 

Det kanskje mest interessante med rapporten du lenket til, er at sammenstøt ville vært unngått dersom begge hadde hold kurs. I stedet endrer ro-ro skipet kurs for sent å feilvurderte hastigheten til fergen, som endte med at ro-ro skipet nærmest tar en u-sving å ender rett i siden på fergen.

 

Spørsmålet her ser ut til å være hvorvidt fergekapteinen burde gjort noe tidligere?

Til å begynne med i denne tråden ble det hevdet at mannskapet på fergen sov ved rattet å ikke oppdaget seilbåtene.

Nå er vist nok problemet at de har fulgt for godt med, å sett seilbåtene på radar uten å gjøre noe.

 

Regel 19 sier ikke noe spesifikt om tidspunktet for handling, annet enn "god tid", å det er klart at når sammenstøt skjer, så har man ikke handlet i god tid.

Dersom fergen har hatt kontroll på situasjonen, så har de jo handlet i "god tid". De eneste som etter min mening kan bedømme hvorvidt det var i "god nok tid", eller om noe burde vært gjort tidligere, er mannskapet på fergen.

 

Det er altså slik, at generelt skal man gi den parten som skal vike mulighet til å gjøre det.

Dersom fergen har "forkjørsrett" så skal fergen vente til det er helt klart at seilbåtene ikke vil vike, før fergen gjør sin unnamanøver.

Når "god tid" kommer inn i dette er vel et skjønnspørsmål, for meg er "god nok tid" hele perioden frem til et sammenstøt er uunngåelig. 

Så lenge fergen har kontroll, å tid nok til å stoppe, så bør de etter min mening vente å se hva seilbåtene gjør, før de endrer kurs eller stopper opp.

 

 

adeneo

adeneo

@Gunga Din Har forøvrig fått tid til å lese ulykkesrapporten du lenket til tidligere.

Den er interessant, å jeg er enig konklusjonen. I den saken kolliderte et ro-ro skip og en ferge, å begge var ansvarlig for å ikke ha fulgt Regel 19 ettersom ingen av de gjorde nok for å unngå et sammenstøt.

 

Nå er situasjonen i denne saken litt annerledes. For det første er det snakk om lystbåt og nyttefartøy, noe de norske reglene generelt gjør forskjell på, samt at fergen faktisk gjorde manøver for å unngå sammenstøtet. Hadde fergen kjørt på seilbåtene, så ville nok fergen også hatt skyld for å ikke ha gjort nok for å unngå sammenstøtet, men dersom Regel 44 gjelder ville slikt ansvar sannsynligvis vært mindre enn når det dreier seg om to nyttefartøy i samme situasjon.

 

Spørsmålet her ser ut til å være hvorvidt fergekapteinen burde gjort noe tidligere?

Til å begynne med i denne tråden ble det hevdet at mannskapet på fergen sov ved rattet å ikke oppdaget seilbåtene.

Nå er vist nok problemet at de har fulgt for godt med, å sett seilbåtene på radar uten å gjøre noe.

 

Regel 19 sier ikke noe spesifikt om tidspunktet for handling, annet enn "god tid", å det er klart at når sammenstøt skjer, så har man ikke handlet i god tid.

Dersom fergen har hatt kontroll på situasjonen, så har de jo handlet i "god tid". De eneste som etter min mening kan bedømme hvorvidt det var i "god nok tid", eller om noe burde vært gjort tidligere, er mannskapet på fergen.

 

Det er altså slik, at generelt skal man gi den parten som skal vike mulighet til å gjøre det.

Dersom fergen har "forkjørsrett" så skal fergen vente til det er helt klart at seilbåtene ikke vil vike, før fergen gjør sin unnamanøver.

Når "god tid" kommer inn i dette er vel et skjønnspørsmål, for meg er "god nok tid" hele perioden frem til et sammenstøt er uunngåelig. 

Så lenge fergen har kontroll, å tid nok til å stoppe, så bør de etter min mening vente å se hva seilbåtene gjør, før de endrer kurs eller stopper opp.

 

 



×
×
  • Create New...