adeneo
Mouche skrev for 2 timer siden:
Aner jeg en antydning av at fergeskipperen kanskje muligens ikke har gjort alt 100% slik han burde og i en eventuell kollisjon kunne bli holdt delvis ansvarlig?
Synes du 14-15 knop er riktig fart når man i tett tåke opererer i trangt farvann med mye trafikk når man krysser seperasjonslinjen og har tre båter fra styrbord med hvem man er på kollisjonskurs med?
Ved en kollisjon er det høyst sannsynlig at begge ville blitt ilagt skyld, ettersom både fergen og seilbåtene har plikt til å gjøre alt de kan for å unngå sammenstøt.
Min oppfatning er at fergen har gjort sin plikt, i og med at den unngikk sammenstøt.
Ettersom det gikk bra denne gangen, så blir jo diskusjonen mest rundt hypotetiske scenarioer og hvem som eventuelt måtte ha skyld.
Fasitsvar får vi sannsynligvis ikke, selv ikke fra rette myndighet, ettersom det ikke ble noe sak ut av dette å sammenstøt ikke forekom.
Avpassing av fart er et skjønnsspørsmål.
Generelt er det praksis i de internasjonale reglene at man kan holde en god del høyere fart i dårlig sikt når man har tekniske hjelpemidler, slik som radar, sjøtrafikksentralen på radioen osv. samt at fergen tross alt går den samme ruten en del hundre ganger i året.
Hvorvidt 14-15 knop er for mye, vet ikke jeg?
Jeg vet heller ikke hvilken hastighet de faktisk holdt?
Jeg antar at de eneste som er kompetente til å ta den avgjørelsen under en gitt situasjon er mannskapet på fergen.