adeneo
Mouche skrev 1 time siden:
At fergen holdt denne farten er behørig dokumentert i tråden så lar den ligge. Verdens handelsflåte har som normalt marsjfart rundt 14-15 knop så det du indirekte sier er at self i tett tåke i trangt farvann med mye annen trafikk i området og når man krysser seperasjonslinjer så er det ingen grunn til å redusere farten. For all del; du må få mene hva du vil!
Jeg noterer også at du anser fergekapteinen til å ha gjort alt riktig siden han klarte å unngå en kollisjon med kryssende trafikk fra styrbord selv om dette skremte passasjerne på fergen. Igjen, jeg mener at dette var helt unødvendig og feil håndtering mens du er såre fornøyd hvilket du er i din fulle rett til å mene. Jeg håper ikke du bedriver persontransport!
Det har gått meg hus forbi at farten til fergen er behørig dokumentert. Faktisk gikk det meg også hus forbi at jeg hevdet at de ikke burde redusere farten heller?
Så vidt jeg husker skrev jeg at jeg personlig mener mannskapet på fergen er bedre rustet til å avgjøre hva som er sikker fart, enn meg, og at jeg ikke vet, dersom du får det til å bli noe helt annet, så får det være opp til deg, jeg bryr meg lite om at du tillegger meg meninger.
Jeg har aldri hevdet jeg er "såre fornøyd" heller, jeg har kun diskutert skyldspørsmålet, altså hvorvidt fergen har skyld eller ikke.
Alle parter kunne handlet annerledes her for å unngå situasjonen, også fergen.
Seilbåtene kunne gått til nærmeste havn eller ankret opp sikkert et sted, dersom de ble overrasket av tåke og ikke hadde noen hjelpemidler ombord til å vite hvor de selv og annen trafikk var. De var temmelig sikkert klar over at bastøfergene gikk omtrent der de gikk. Samtidig har de selvfølgelig all rett til å være på sjøen uansett vær. En hver får jo selv avgjøre slikt.
Fergen kunne styrt unna tidligere, dersom den hadde mulighet til det, men samtidig kan ikke bastøfergen styre unna alt som finnes i oslofjorden, da ville de aldri kommet frem.
Når man er et par hundre meter fra en slik ferge som nærmest står på hornet, så regner jeg med at det er mulig å høre tåkeluren å sånn nogenlunde gjøre seg en formening om hvor den kommer fra, eller i det minste at den er forholdsvis nære på, selv med andre skip som tuter i området. Det er pussig at man bare durer på.
Ut i fra videoen kan man greit se seilbåtene når de krysser foran fergen, jeg antar at det er enda enklere å se en ferge som er 150 meter lang, og at seilbåtene på et eller annet tidspunkt ser fergen, men likevel ser ut til å bare fortsette med å krysse rett foran baugen. Nå er det selvfølgelig vanskelig å avgjøre sikt ut i fra en dårlig mobilvideo, men det ser for meg ut som om de burde sett fergen såpass tidlig at de hadde mulighet til å endre kurs å krysse bak?
Det er sikkert andre ting som kunne vært gjort annerledes også, spørsmålet for min del er egentlig kun hvem som har skyld, da jeg finner det mest interessant. Jeg kan ikke helt se for meg at jeg selv havner i slik situasjon, men man vet jo aldri.
Jeg håper at dersom jeg personlig seilte å traff på slikt vær, så ville jeg vært snarrådig nok til å holde meg unna en av norges mest trafikerte fergeleder, å heller funnet et sikkert sted å vente ut været, men det er kun meg, andre får gjøre som de vil, også tillegge meg meninger jeg ikke har.