sap_2000
Krimart skrev On 6/5/2017 at 6.41:Det står foreløpig(?) ingenting i sjøveisreglene med krav om AIS og radar. Men det står tydelig at ALLE fartøy skal holde sikker fart og gjøre det man kan for å unngå sammenstøt.
Flerparten av sjøveisereglene er vel fra en tid hvor utstyr som AIS og/ eller radar ikke var tilgjengelig for fritidsbåter, og enda mindre til en en fra-pris som hhv en ny og brukt iPhone. Om man man på død og liv vil farte rundt i trafikkerte områder i dårlig sikt, mener jeg man i 2017 sterkt burde vurdere å ha hvertfall én av delene ombord i tillegg til VHF om ikke annet enn for egen sikkerhet.
Hadde en prat med en erfaren yrkesskipper med bred erfaring forleden. Bare så det er sagt, han frikjente ikke umiddelbart bastøykapteinen.
Ang sikker fart, så mente han dette var avhengig av hvor mye man "ser".
Han spurte litt retorisk hva jeg mente var sikker fart i dette tilfellet med sikt omtrent til litt forbi baugen i mye vind (støy) uten hjelpemidler som hjelper deg å se eller bli sett, og uten å bruke/ lytte/ svare på VHF.
Tenkte litt på hvordan jeg selv ville opplevet det i dette området i slike forhold. Svarte omtrent null knop eller aller helst ikke være der. Tror også jeg hadde følt et stort behov for å bruke vhf'en. Nettop, svarte han.
Det blir sagt det var rundt 12-14 m/sek fra sørlig retning og seilbåtene antagelig holdt 7-8-9 knop nordover.
Sikker fart ?