Jump to content

Edit History

dante

dante

Nå har sjøveisreglene blitt diskutert opp og ned i mente her så et par ting er sikkert.

 

1. Både seilbåter og motorbåter skal mest mulig holde av for nyttefartøy i en trang lei (som udiskutabelt er her)

2. I tåke gjelder egne regler for sikker seilas - dette med fart, varsling og det å holde kurs for å være forutsigbar osv....

3. Begge parter har ansvar for å vike om situasjonen tilsier at en kollisjon kan oppstå.

 

I dette tilfellet mener jeg at skipperen på fergen drøyde for lenge og laget en unødvendig situasjon. Han ba om å komme i avisa. Han hadde alle muligheter til å forutse disse tre samlede båter som holdt stø kurs i tåka og legge om et par grader lenge før.

dante

dante

Nå har sjøveisreglene blitt diskutert opp og ned i mente her så et par ting er sikkert.

 

1. Både seilbåter og motorbåter skal mest mulig holde av for nyttefartøy i en trang lei (som udiskutabelt er her)

2. I tåke gjelder egne regler for sikker seilas - dette med fart, varsling og det å holde kurs for å være forutsigbar osv....

3. Begge parter har ansvar for å vike om situasjonen tilsier at en kollisjon kan oppstå.

 

I dette tilfellet mener jeg at skipperen på fergen drøyde for lenge og laget en unødvendig situasjon. Han ba om å komme i avisa. Han hadde alle muligheter til å forutse disse tre samlende båter som holdt stø kurs i tåka og legge om et par grader lenge før.



×
×
  • Create New...