
adeneo
tuffff skrev for 2 timer siden:I mitt hode er dette en klar pekefinger til fergeskipperen.
Faxen skrev 38 minutes ago:Det jeg virkelig lurer på i denne sak er at det hevdes trangt farvann.
Det er jo definert, å svaret fra Sjøfartsdirektoratet sier jo hvor, i Loslovgivningen.
SitatKapittel II, del A i Sjøveisreglene, som inneholder særskilte regler for norsk innenlands farvann, sier noe (i regel 44) om nyttetrafikk vs. lystfartøy. Disse reglene gjelder i norsk innenlands farvann, som omfatter følgende: havner, elver, kanaler, innsjøer og alle farvann som ligger innenfor den utenskjærsgrensen som er særskilt fastsatt i loslovgivningen. Norsk innenlands farvann omfatter farvann under norsk jurisdiksjon på Svalbard og Jan Mayen.
Lov om losordning gjelder i sjøterritoriet og i de indre farvann, men det er kun i de indre farvann, innenfor grunnlinjene, at det er losplikt.
Med andre ord gjelder regel 44 uansett innenfor grunnlinjene.
Grunnlinjene langs kysten ligger som oftest rundt 1 nautisk mil ut for lavvannslinjen, deretter er det 12 nautiske mil med sjøterritoriet, og en økonomisk sone utenfor dette.
Ettersom grunnlinjene er rette, så går grunnlinjen på østlandet omtrent rett ut fra Stavern, rett ved Færder fyr, og over til Skjærhalden.
Alt innenfor, altså så å si hele Oslofjorden, er innenfor grunnlinjen, og derfor også "trangt farvann", hvor Regel 44 gjelder.
At man klarer å tolke "med varsomhet", som at regelen ikke skal gjelde når man støter på en 150 meter lang ferge midt i Oslofjorden, får være opp til hver enkelt.