Hulda
Du kan vel ha rett i den vurderingen, adeneo. I tillegg til Bastøfergene, kommer også fergene som går på Danmark og Tyskland. Vanlig godstrafikk til Horten (ikke mye), Drammen, Oslo og Moss nord. I tillegg noen cruisebåter dann og vann. Samt annen trafikk. Så området må kunne betraktes som tett trafikkert. Sannsynligvis det mest trafikkerte i Norge. Selv har jeg brukt området i en 30 års tid med egen båt. Langsom båt. Det har vært insidenter opp gjennom årene der lystbåter har vært innblandet. Så vidt jeg vet har de uansett tapt den juridiske krangelen. Slik sett gidder jeg ikke å blande meg inn i denne pågående diskusjonen, finner den formålsløs.
Men jeg har over VHF fulgt med kommunikasjonen mellom bastøfergene og annen nyttetrafikk, og den går sømløst:
- Dette er Stena Saga, vi går grønn mot grønn? Bekrefter grønn mot grønn fra Bastø 1. Bare for å gi et inntrykk.
Jeg har selv ved en rekke anledninger prøvd å avklare med bastøfergene, uansett, aldri fått svar. Før AIS var det naturligvis vanskelig å vite navnet på fergen som hadde meg i siktelinjen. Eksempelvis kunne jeg kalle opp: Bastøferge utgående fra Moss, Jelø syd, dette er hvit seilbåt i din kurslinje, kaller på kanal 16. Null svar. Aldri svar. Det skulle ikke på en dag med vanlig dagslys være så vanskelig å se en seilbåt i kurslinjen. I andre enden av skalaen har vi mindre traffikerte farvann som separasjonssonen mellom Danmark og Sverige, eksempel:
- Maersk containership south bound off Skagen, this is Hulda on ch 16 going 6 knots on Your course line
- Maersk Niagara replies, , see you in front, going 21 knots, go channel 67
- Maersk Niagara, this is Hulda, would you like to pass in front of us or behind
- Hulda, we will pass in front of you
- Maersk, we will turn SB to give room
- Hulda, copy, good watch. Over and out.
Og slik har det vært mange ganger. Til og med fra skip som jeg ikke kan stave navnet på. Russiske rustholker og ferger i trafikk mellom de forskjellige landene rundt Skagerrak/Kattegat. De svarer på oppkall. OK, noen russere kan ikke engelsk. Skal ikke male det for rosenrødt.
Bastø Fosen, aldri ett enste svar.