Jump to content

Edit History

quantumduck

quantumduck

adeneo skrev 1 time siden:

Det finnes så vidt jeg vet ingen annen definisjon på "trangt farvann", enn at det er "...havner, elver, kanaler, innsjøer og alle farvann som ligger innenfor den utenskjærsgrensen som er særskilt fastsatt i loslovgivningen", altså innenfor grunnlinjene.

det er definisjonen på innenlands farvann, som det fremgår hvis man leser det du har klippet vekk.

edit: se regel 9 her  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 der omtales eksempler på trangt farvann.

edit2: "Lystfartøy og åpne båter som
drives frem med årer, seil eller
maskin, skal mest mulig holde
av veien for større fartøy,rutegående
ferger og annen nyttetrafikk, når de
passerer et trangt farvann, en sterkt
beferdet lei eller et havneområde."

Legg merke til formuleringen "passerer et trangt farvann". Et trangt farvann er noe man passerer, altså f.eks. et sund. Gjaldt det i alt farvann innenfor grunnlinjen ville det nok stått "... når de seiler i et trangt farvann ..." eller kanskje rett og slett "... seiler innenfor grunnlinjen ....", og det ville ikke være nødvendig å ha med "sterkt beferdet lei eller havneområde" i det heletatt, da slike farvann allerede ville vært inkludert.

quantumduck

quantumduck

adeneo skrev 1 time siden:

Det finnes så vidt jeg vet ingen annen definisjon på "trangt farvann", enn at det er "...havner, elver, kanaler, innsjøer og alle farvann som ligger innenfor den utenskjærsgrensen som er særskilt fastsatt i loslovgivningen", altså innenfor grunnlinjene.

det er definisjonen på innenlands farvann, som det fremgår hvis man leser det du har klippet vekk.

edit: se regel 9 her  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 der omtales eksempler på trangt farvann.

edit2: "Lystfartøy og åpne båter som
drives frem med årer, seil eller
maskin, skal mest mulig holde
av veien for større fartøy,rutegående
ferger og annen nyttetrafikk, når de
passerer et trangt farvann, en sterkt
beferdet lei eller et havneområde."

Legg merke til formuleringen "passerer et trangt farvann". Et trangt farvann er noe man passerer, altså f.eks. et sund. Gjaldt det i alt farvann innenfor grunnlinjen ville det nok stått "... når de seiler i et trangt farvann ..." eller kanskje rett og slett "... seiler innenfor grunnlinjen ....", og det ville ikke være nødvendig å ha med "sterkt beferdet lei eller havneområde i det heletatt, da slike farvann allerede ville vært inkludert.

quantumduck

quantumduck

adeneo skrev 54 minutes ago:

quantumduck

quantumduck

adeneo skrev 53 minutes ago:

edit: se regel 9 her, der omtales eksempler på trangt farvann.

quantumduck

quantumduck

adeneo skrev 46 minutes ago:

• Create New...