adeneo
tuffff skrev for 3 timer siden:Tja, her har vi jo fått en nokså klar svekkelse av det mange mener er lystfartøyers uavkortede vikeplikt for nytte fartøy.
Regelen bør altså brukes med varsomhet, fordi den sier mest mulig (altså ikke vikeplikt).
Dernest fordi det er vanskelig å avgjøre hva som er nyttefartøy kontra fritidsfartøy
At "mest mulig" kan bli til "ikke vikeplikt", er jo forsåvidt en vid tolkning?
Generelt kan alle reglene i forskriften brytes dersom det er nødvendig for å unngå et sammenstøt, det er dette Regel 2 sier.
Derfor står det heller ikke "skal", "må" eller "har plikt til", i stedet står det "så vidt mulig", "praktisk mulig" og "mest mulig" i nesten alle reglene.
Det betyr ikke at de reglene elegant utgår når fartøyet selv finner det for godt, det betyr at de ikke er helt fastlåst dersom en situasjon oppstår hvor reglene må fravikes.
Det kan umulig være vanskelig å avgjøre hva som er nyttefartøy for seilbåtene, når de møter bastøfergen.
For fergen derimot kan det være vanskelig å avgjøre hva slags fartøy seilbåtene er, men generelt regner de vel med at heller ikke nyttetrafikken legger seg på kollisjonskurs med fergen når den går i sin faste rute, med mindre det er store skip, men disse har AIS og radio, slik at det ikke er noe problem.