adeneo
Stradivarius skrev 12 minutes ago:Hvis fergen holder en hastighet på 15 knop, tar det 26 sekunder å seile 200 meter, ikke flere minutter. I 20 knop tar det drøyt 19 sekunder. Forøvrig har jeg jo gjentatt til det kjedsommelige at jeg ikke mener at seilbåtene gjorde alt riktig i denne situasjonen og jeg har ikke påstått det. Men siktforholdene på videoen tilsier etter min mening ikke at det er uforsfarlig å være på sjøen uten radar så lenge man avpasser farten.
Jeg vet ikke hvilken fart seilbåtene hadde, men andre her har antydet 5-7 knop. På de 26 sekundene man da har, kan man forflytte seg ca. 70 - 90 meter om man beholder samme kurs. Hvis man skal legge om kursen og vike, vil jeg tro denne avstanden blir en god del kortere, men det kan sikkert noen erfarne seilere si mer om.
Det er jo egentlig helt irrelevant ettersom alle beregningene dine faller på sin egen urimelighet.
Du kan umulig vite noe om sikten eller farten på det aktuelle tidspunktet, slik at jeg kan like gjerne stikke fingeren i luften, rope "146", å også påstå at jeg har beregnet dette.
Forøvrig, dersom seilbåtene seiler i rundt 6.5 knop, og en sjømil er 1852 meter, så seiler de omtrent 12000 meter i timen, eller 200 meter i minuttet.
Er sikten 400 meter så har de to minutter på å endre kurs, forutsatt at fergen hadde stått stille.
Nå er det jo slik at fergen kommer inn på seilbåtenes babord side, den kommer ikke rett i mot, slik at du kan ikke bare legge til farten på fergen, punktum, du må ta høyde for at det ser ut som de kommer ganske vinkelrett mot hverandre, noe som fremdeles bør gi seilbåtene god tid til å holde unna, vel og merke etter dine fantasiberegninger.