Jump to content

Edit History

arkmarin

arkmarin

Om jeg ikke tar feil, så står det ingen ting i de internasjonale sjøveisreglene om at lystbåter bør vike for nyttetrafikk. Jeg mener at det er en norsk eller nordisk "regel", om at lystbåter bør vike for nyttetrafikk.

 

I dette tilfellet observerer ferja tre fartøy på sin styrbord siden med kryssende kurs på sin radar. Det betyr i utgangspunktet at ferja har vikeplikt. Ut fra radarekko og erfaring, så skjønner skipperen at dette er små fartøy, lystbåter, som bør vike. Han bruker tåkelur for å få de til å holde av veien, noe de ikke gjør. Skipperen opptrer, som den gode sjømann han er, han bakker for å unngå å komme i konflikt med de andre fartøy. Ingen skade har skade har skjedd. (Dessverre var det med en nyhetshungrende journalist.)

 

Har du VHF og tillatelse til å bruke den, så skal den være påslått, når du er på sjøen (underveis). Volumet skal være justert så høyt, at du som førere av båten hører hva som blir sagt. For egen del har jeg også på VHF, om jeg ligger fortøyd. Det kan være at kameratbåten vi venter på har fått problemer rett ut for der vi ligger.

arkmarin

arkmarin

Om jeg ikke tar feil, så står det ingen ting i de internasjonale sjøveisreglene om at lystbåter bør vike for nyttetrafikk. Jeg mener at det er en norsk eller nordisk "regel", om at lystbåter bør vike for nyttetrafikk.

 

I dette tilfellet observerer ferja tre fartøy på sin styrbord siden med kryssende kurs på sin radar. Det betyr i utgangspunktet at ferja har vikeplikt. Ut fra radarekko og erfaring, så skjønner skipperen at dette er små fartøy, lystbåter, som bør vike. Han bruker tåkelur for å få de til å holde av veien, noe de ikke gjør. Skipperen opptrer, som den gode sjømann han er, han bakker for å unngå å komme i konflikt med de andre fartøy. Ingen skade har skade har skjedd. (Dessverre var det med en nyhetshungrende journalist.)



×
×
  • Create New...