Havarita
Mouche skrev for 1 time siden:
Kan vi da være enige om at:
1. Denne hendelsen fant ikke sted i "ei virkelig trang led".
2. Disse fergene har ikke "virkelig begrenset manøvreringsevne"?
Eller har jeg misforstått deg?
1: er uten betydning. Området er uansett sterk beferdet. #44 gjelder. Seilbåtene burde gått aktenfor ferga.
2: seilbåtene skal virkelig være glade for at de ikke møtte et annet større nyttefartøy med mindre manøvreringsevne.
Nyttefartøy bør/skal uansett ikke utsettes for slike provokasjoner.
Som lystbåtførere bør vi bruke dette eksempelet til læring, og fokusere på hva seilbåtene burde gjordt anderledes, og hvordan lignende situasjoner kan unngås fremover.
Vi kan ikke som lystbåtførere forutsette at nyttefartøyer har mulighet for å vike, kommer til å vike, har mulighet for å endre kurs eller stoppe. De må kunne stole på at vi som lystbåtførere gir dem vei.
Jeg er sikker på at Bastøyfergene og Sjøfartsdirektoratet har fokus på den profesjonelle siden av dette hver eneste dag, og ser ut for å gi kapteinen støtte for hans frustrasjon over at situasjonen oppstod.
Når ansvaret for at situasjonen så til de grader er adressert, er ett hvert forsøk på å belære kapteinen fånyttes, og i beste fall en avsporing.