Gunga Din
Bitteliten skrev for 13 timer siden:Jeg har opplevd noe tilsvarende i Göta Älv. Jeg lå foran en stor Stena ro ro ferge oppover. Jeg lå godt foran den - og den tok ikke innpå oss. Vi hadde en NordWest 420 - og den er vel å anse som relativt synlig i landskapet der. Vår fart var 8-10 knop. Plutselig gir den 5 korte støt i hornet. Skvatt som f..... jeg og kjøpte meg AIS sender og mottaker - ikke for å se - men for å bli sett....
Er det noen som vet om det gjelder regler tilsvarende norske regel 44 i Göta Älv?
nei, noe motsvarende den norske reglen 44......da må du nok lete over hele Verden for å finne noe motsv....som endrer ansvar mellom fartøy og innfører nye definisjoner
i Sverige gjeller Colreg eller Int sjøveisregler fullt ut !
Dvs vi småbåter vi viker for store båter som har vanskelig å manøvrere i trange farvann...........det er regel 9b
seiler du og det kommer en liten 'nyttebåt' typ losbåt elle fiskebåt som kan vike.......så viker han......Int Sjøveisregler sier så.........
att Stena tuter 5 korte på deg.......betyr att han ikke forstår din intensjon eller din manøver..........
det finnes en spesial eller lokal regel som sier att du ikke får seile ost om Älvsborgsbron, dvs inre havnen.....