quantumduck
(slettet, fant det jeg lurte på tidligere i tråden ...)
(slettet, fant det jeg lurte på tidligere i tråden ...)
18 minutes ago, Orakel said:
Jeg løste papirer som sjøkaptein i 1988 ... osv ...
Kunne du da med all den kompetansen du besitter muligens gi en forståelig forklaring på begrepene i regel 44? Sterkt beferdet lei er vel det vi sliter med mest, og også uklarheter rundt dette om alle områder et havnevesen har ansvar for skal regnes som havneområde, jfr. diskusjonen om Moss og Horten havn. Moss havn har jo en klar avgrensning i kartet fra Sjøfartsdirektoratet som ble postet tidligere, og en annen avgrensning i kommuneplankartene som @adeneo postet. Trang lei har vi potensielt fått oppklart via en lenke til svensk praksis, men det er vel ikke gitt at norsk betydning av formuleringen er den samme. Det har blant annet vært postet påstander om at det meste av norsk farvann er å anse som trang lei.
Dersom det er slik at nærmest ethvert farvann i Norge er å regne som sterkt beferdet, slik det også har vært hevdet, synes jeg formuleringen "sterkt beferdet" er egnet til å forvirre, siden det impliserer "normalt beferdet" og "lavt beferdet" som aktuelle alternativer. Det samme gjelder "trang lei", hvorfor bruke den formuleringen i regel 44 dersom det ikke er noen "normal lei" eller "vid lei" i norske farvann, hvor regelen ikke gjelder.
Mulig det har vært besvart før, men i tilfelle tror jeg ikke jeg er den eneste som ikke har fått det med seg...
6 minutes ago, Orakel said:
Jeg løste papirer som sjøkaptein i 1988 ... osv ...
Kunne du da med all den kompetansen du besitter muligens gi en forståelig forklaring på begrepene i regel 44? Sterkt beferdet lei er vel det vi sliter med mest, og også uklarheter rundt dette om alle områder et havnevesen har ansvar for skal regnes som havneområde, jfr. diskusjonen om Moss og Horten havn. Moss havn har jo en klar avgrensning i kartet fra Sjøfartsdirektoratet som ble postet tidligere, og en annen avgrensning i kommuneplankartene som @adeneo postet. Trang lei har vi potensielt fått oppklart via en lenke til svensk praksis, men det er vel ikke gitt at norsk betydning av formuleringen er den samme. Det har blant annet vært postet påstander om at det meste av norsk farvann er å anse som trang lei.
Dersom det er slik at nærmest ethvert farvann i Norge er å regne som sterkt beferdet, slik det har vært hevdet, synes jeg formuleringen "sterkt beferdet" er egnet til å forvirre, siden det impliserer "normalt beferdet" og "lavt beferdet" som aktuelle alternativer. Det samme gjelder "trang lei", hvorfor bruke den formuleringen i regel 44 dersom det ikke er noen "normal lei" eller "vid lei" i norske farvann, hvor regelen ikke gjelder.
Mulig det har vært besvart før, men i tilfelle tror jeg ikke jeg er den eneste som ikke har fått det med seg...