Orakel
Som det fremgår av mitt tidligere innlegg så har øverste myndighet for Horten og Moss havn bekreftet at havneområdene faller sammen med kommunegrensen. For øvrig tok jeg en telefon til havnedirektøren i Oslo sist fredag og hun bekreftet at det samme gjelder for Oslo havn.
Orakel skrev On 03.08.2017 at 21.47:
Hvordan kan du si at det er unormalt at grensene for et havneområde går midtfjords? Det er faktisk ganske vanlig i norske farvann. Dersom du fortsatt mener at det er svært unormalt så får du legge frem dokumentasjon på dette. For å tilfredsstille ditt dokumentasjonsbehov kontaktet jeg Horten havn og Moss havn en gang til.
Jeg kontaktet administrasjonen i Horten kommune som bekreftet det rådmannen hadde fortalt foregående dag. De henviste meg deretter til årsberetningen for 2014 der det på side 2 fremkommer at:
Dersom dette ikke er godt nok for deg kan du laste ned filen selv:
http://www.viksre.no/wp-content/uploads/2014/08/Sak-40-14-Horten-Havnevesseb-avvikling-scannet.pdf
Deretter kontaktet jeg havnesjefen i Moss som nok en gang bekreftet at havnegrensen følger kommunegrensen:
Til tross for å få den dokumentasjon som du etterlyste tidligere så hevder du fortsatt at dette ikke er korrekt.
adeneo skrev On 03.08.2017 at 22.30:Det er mulig jeg misforstår, men at Havnevesenet har ansvar for hele kommunens sjøareal , og at dette arealet selvfølgelig går midtfjords til kommunegrensen mot Moss, betyr ikke at havneområdet går midtfjords ?
Nå sier jeg heller ikke at det er unormalt, det vet jeg ingenting om, det jeg skriver er jo nettopp at jeg ikke vet hvor grensene til havneområdet går, men at det virker unormalt at en havn strekker seg midtfjords, helt til den treffer en annen havn 2.5 nautisk mil fra der havnene egentlig ligger ?
Dersom det er tilfelle, så er jo Bastøfergen alltid i havn ?
Som grunnlag for dine påstander viser du til et kart fra en områdereguleringsplan fra Moss kommune. Jeg er sikker på at dersom du hadde brukt noe lenger tid på å tenke ville nok også du reagert når du ser at "arealplanen" du viser til hverken omfatter fergeterminalen eller Mossesundet.
For Horten havn viser du til et kart du har funnet på nettsiden til kommunen. Dette kartet er et utdrag som er laget til sentrumsplanen for Horten kommune. Reagerte du ikke på at kartet hverken viser indre havn, Karljohansvern eller Åsgårdstrand?
adeneo skrev On 03.08.2017 at 23.14:Den som leter finner, arealplan over Moss havn, inkludert havneområdet var ikke spesielt vanskelig å finne
En gang til for sikkerhets skyld
Horten var betydelig vanskeligere å finne arealkart over, ettersom jeg ikke får tilgang gjennom deres kartprogram, og det ser ut til å finnes lite på nett.
Gjeldende arealplan fra kommunens egne sider gir et kart som er helt uleselig, men det lyseblå er altså ytre markering av det området som er regulert til havneområde, som ser ut til å være et stykke fra midtfjords ?