adeneo
Orakel skrev 1 time siden:Som det fremgår av mitt tidligere innlegg så har øverste myndighet for Horten og Moss havn bekreftet at havneområdene faller sammen med kommunegrensen. For øvrig tok jeg en telefon til havnedirektøren i Oslo sist fredag og hun bekreftet at det samme gjelder for Oslo havn.
Til tross for å få den dokumentasjon som du etterlyste tidligere så hevder du fortsatt at dette ikke er korrekt.
Som grunnlag for dine påstander viser du til et kart fra en områdereguleringsplan fra Moss kommune. Jeg er sikker på at dersom du hadde brukt noe lenger tid på å tenke ville nok også du reagert når du ser at "arealplanen" du viser til hverken omfatter fergeterminalen eller Mossesundet.
For Horten havn viser du til et kart du har funnet på nettsiden til kommunen. Dette kartet er et utdrag som er laget til sentrumsplanen for Horten kommune. Reagerte du ikke på at kartet hverken viser indre havn, Karljohansvern eller Åsgårdstrand?
Igjen, jeg påstår ingenting, som jeg tidligere har skrevet vet ikke jeg hvor grensene går for hva som defineres som havneområde.
I utgangspunktet spiller det liten rolle for meg ettersom jeg mener Regel 44 gjelder uansett, jeg fant det bare pussig at havneområdet er så stort.
De kartene jeg har funnet, er de eneste kartene jeg kunne finne som viser noe som helst om reguleringen av havneområder i de to kommunene.
Slik jeg leser din dokumentasjon, så sier Havnevesenet at deres område inkluderer hele sjøarealet til kommunen, men jeg kan ikke helt forstå at det skulle bety at hele dette arealet automatisk er definert som havneområdet kun fordi Havnevesenet har blitt delegert ansvar for området av kommunen.
Det du altså sier, er at alt fra før Åsgårdstrand, ved kommunegrensen til Tønsberg, til noen nautiske mil utenfor Bastøy og helt bort til Holmestrand, er et havneområde. Det samme på andre siden, alt fra rundt Son, til et par nautiske ut fra Jeløya, og helt ned til verlebukta er havneområde i lovens forstand.
Nå finnes det travle havner i Holmestrand og Drammen også, og du nevner jo at hele Oslo kommunes sjøareal er å regne som havn, så da er vel nærmest hele Oslofjorden en havn det da dersom disse kommunene velger å gjøre det samme, definere hele sjøarealet som havneområde sånn helt uten videre?
Jeg må innrømme at jeg fremdeles finner det særdeles pussig at det midtfjords i Oslofjorden, 2.5 nautiske mil fra Horten eller Moss havn, fremdeles er å anse som et havneområde, men det spiller altså ingen trille for meg om det er havneområde eller en gresk provins, så jeg tar det du sier for god fisk, selv om jeg fremdeles er noe tvilende.