Jump to content

Edit History

Orakel

Orakel

adeneo skrev for 2 timer siden:

 

Det kan være du har rett, ikke vet jeg, men jeg finner også dette svært pussig?

 

For å ta en hypotetisk situasjon, jeg som fersk båteier har nettopp kjøpt meg min første båt, en liten eldre seilbåt uten duppeditter.

Jeg har aldri satt mine ben i noe som er større en Color Bohus til Sverige, og har ingen kompetanse, jeg er født før en eller annen dato, og trenger ikke båtførerbevis.

 

Når jeg er ute med min seilbåt, så ferdes jeg i et område som ikke er trangt, og hvor det ikke er havner midtfjords.

Det er da min oppgave å finne ut hvor mange båter det er i nærheten, og hvorvidt det er å anse som sterkt trafikkert led.

Dersom jeg møter et par hundre fots containerskip, så stikker jeg fingeren i været, ser ikke så mange andre båter rundt meg, og bestemmer at i dag er det ikke sterkt trafikkert, så i dag skal containerskipet holde unna for meg, ettersom jeg går for seil.

 

Det virker som en dårlig formulert lov dersom det ikke på noen som helst måte er definert hva som er trangt, hva som er havneområde, hva som sterkt beferdet osv. men at enhver tulling, slik som meg, som ikke aner noe om hvor mye plass et slikt containerskip trenger for å stoppe eller manøvrere unna, selv skal definere dette ettersom det passer meg, men det er altså det du skriver, at det er hver enkelt båtfører som etter rådende forhold skal avgjøre hvorvidt de har "vikeplikt", eller skal "vikes" for?

 

Nå kommer du med noen interessante vinklinger. La oss for enkelthets skyld si at du befinner deg midt i Vestfjorden der det ikke er en trafikkseparasjonssone. Dersom det kun er din seilbåt og containerskipet som er i farvannet så er det mer enn soleklart at det er containerskipet som skal holde av veien for deg. Er det dagslys og god sikt så har han sett deg på god avstand, og om natten har han normalt oppdaget deg på radar lenge før dine lanterner blir synlige.

 

Dersom vi ser nærmere på Oslofjorden så har man vurdert dette med forståelsen av trangt farvann. For å gi en ekstra sikkerhet så har man en egen nasjonal regel 48 - Spesielle regler for tankskip.

 

"Tankskip på 40.000 tonns dødvekt og derover under seilas til og fra Slagenstangen, Risavika og Mongstad samt tankskip på 10.000 tonns dødvekt og derover under seilas innenfor Filtvet fyr til og fra oljeanlegg i indre Oslofjord skal føre de signalene som er nevnt i regel 28".

 

Regel 28 gjelder signaler for fartøy som er hemmet av sitt dyptgående. Det er viktig å huske at et farvann som er flere n mil bredt kan være trangt farvann for et fartøy med stort dyptgående. Man må med andre ord også ta hensyn til terrenget under vann.

 

Hvor store er så disse tankskipene som står nevnt i regel 48? Et tankfartøy på 40 000 DWT (dvs lastekapasitet) er typisk ca 190 m lange, 30 m brede og dyptgående på ca 16-17 m. Et tankfartøy på 10 000 DWT er normalt på 130m lengde, 20 m bredde og dyptgående på ca 8 m. (Dere kan finne eksempler her: http://www.mes.it/reference.html  ). Man har altså slått fast at disse fartøyene skal vise signaler som om de seiler i en trang led.

 

Til sammenligning kan man se på MS "Color Magic". Den er 223 m lang, 30m bred og har et dyptgående på 7m. Altså et mye større fartøy. Hvorfor står det ikke tilsvarende bestemmelser for disse fartøyene? Antakelig pga at regel 48 er gitt ut fra andre hensyn, dvs miljørisiko.

 

Uansett  hvordan man ser på dette med nyttetrafikk og lystbåter så er det en ting som er viktig å huske:

 

Hovedvekten av norske navigatører på nyttefartøy er opplært i å tro at lystfartøy alltid har vikeplikt. Derfor er det viktig å ta det med i vurderingen når dere er ute på sjøen med fartøy som normalt anses å være lystfartøy.

 

Et godt eksempel på hvor ille det kan være er saken med sjarken "Skarbak" og lastebåten "Doris" (140m lang, 20m bred og dypgående på 7m), dvs to nyttefartøy.

( http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/doris-tror-du-skal-roe-deg-ned/a/174285/ )

( http://www.dagbladet.no/nyheter/kjaere-deg-skal-du-ta-livet-av-deg/66391963 )

Både vakthavende navigatør og kapteinen mente altså innledningsvis at størrelsen hadde betydning. Med andre ord; "Størst først".

 

 

Orakel

Orakel

adeneo skrev for 2 timer siden:

 

Det kan være du har rett, ikke vet jeg, men jeg finner også dette svært pussig?

 

For å ta en hypotetisk situasjon, jeg som fersk båteier har nettopp kjøpt meg min første båt, en liten eldre seilbåt uten duppeditter.

Jeg har aldri satt mine ben i noe som er større en Color Bohus til Sverige, og har ingen kompetanse, jeg er født før en eller annen dato, og trenger ikke båtførerbevis.

 

Når jeg er ute med min seilbåt, så ferdes jeg i et område som ikke er trangt, og hvor det ikke er havner midtfjords.

Det er da min oppgave å finne ut hvor mange båter det er i nærheten, og hvorvidt det er å anse som sterkt trafikkert led.

Dersom jeg møter et par hundre fots containerskip, så stikker jeg fingeren i været, ser ikke så mange andre båter rundt meg, og bestemmer at i dag er det ikke sterkt trafikkert, så i dag skal containerskipet holde unna for meg, ettersom jeg går for seil.

 

Det virker som en dårlig formulert lov dersom det ikke på noen som helst måte er definert hva som er trangt, hva som er havneområde, hva som sterkt beferdet osv. men at enhver tulling, slik som meg, som ikke aner noe om hvor mye plass et slikt containerskip trenger for å stoppe eller manøvrere unna, selv skal definere dette ettersom det passer meg, men det er altså det du skriver, at det er hver enkelt båtfører som etter rådende forhold skal avgjøre hvorvidt de har "vikeplikt", eller skal "vikes" for?

 

Nå kommer du med noen interessante vinklinger. La oss for enkelthets skyld si at du befinner deg midt i Vestfjorden der det ikke er en trafikkseparasjonssone. Dersom det kun er din seilbåt og containerskipet som er i farvannet så er det mer enn soleklart at det er containerskipet som skal holde av veien for deg. Er det dagslys og god sikt så har han sett deg på god avstand, og om natten har han normalt oppdaget deg på radar lenge før dine lanterner blir synlige.

 

Dersom vi ser nærmere på Oslofjorden så har man vurdert dette med forståelsen av trangt farvann. For å gi en ekstra sikkerhet så har man en egen nasjonal regel 48 - Spesielle regler for tankskip.

 

"Tankskip på 40.000 tonns dødvekt og derover under seilas til og fra Slagenstangen, Risavika og Mongstad samt tankskip på 10.000 tonns dødvekt og derover under seilas innenfor Filtvet fyr til og fra oljeanlegg i indre Oslofjord skal føre de signalene som er nevnt i regel 28".

 

Regel 28 gjelder signaler for fartøy som er hemmet av sitt dyptgående. Det er viktig å huske at et farvann som er flere n mil bredt kan være trangt farvann for et fartøy med stort dyptgående. Man må med andre ord også ta hensyn til terrenget under vann.

 

Hvor store er så disse tankskipene som står nevnt i regel 48? Et tankfartøy på 40 000 DWT (dvs lastekapasitet) er typisk ca 190 m lange, 30 m brede og dyptgående på ca 16-17 m. Et tankfartøy på 10 000 DWT er normalt på 130m lengde, 20 m bredde og dyptgående på ca 8 m. (Dere kan finne eksempler her: http://www.mes.it/reference.html  ). Man har altså slått fast at disse fartøyene skal vise signaler som om de seiler i en trang led.

 

Til sammenligning kan man se på MS "Color Magic". Den er 223 m lang, 30m bred og har et dyptgående på 7m. Altså et mye større fartøy. Hvorfor står det ikke tilsvarende bestemmelser for disse fartøyene? Antakelig pga at regel 48 er gitt ut fra andre hensyn, dvs miljørisiko.

 

Uansett  hvordan man ser på dette med nyttetrafikk og lystbåter så er det en ting som er viktig å huske:

 

Hovedvekten av norske navigatører på nyttefartøy er opplært i å tro at lystfartøy alltid har vikeplikt. Derfor er det viktig å ta det med i vurderingen når dere er ute på sjøen med fartøy som normalt anses å være lystfartøy.

 

Et godt eksempel på hvor ille det kan være er saken med sjarken "Skarbak" og lastebåten "Doris" (140m lang, 20m bred og dypgående på 7m), dvs to nyttefartøy.

( http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/doris-tror-du-skal-roe-deg-ned/a/174285/ )

( http://www.dagbladet.no/nyheter/kjaere-deg-skal-du-ta-livet-av-deg/66391963 )

Både vakthavende navigatør og kapteinen mente altså innledningsvis at størrelsen hadde betydning selv om det var åpent farvann. Med andre ord; "Størst først".

 

 

Orakel

Orakel

adeneo skrev for 2 timer siden:

 

Det kan være du har rett, ikke vet jeg, men jeg finner også dette svært pussig?

 

For å ta en hypotetisk situasjon, jeg som fersk båteier har nettopp kjøpt meg min første båt, en liten eldre seilbåt uten duppeditter.

Jeg har aldri satt mine ben i noe som er større en Color Bohus til Sverige, og har ingen kompetanse, jeg er født før en eller annen dato, og trenger ikke båtførerbevis.

 

Når jeg er ute med min seilbåt, så ferdes jeg i et område som ikke er trangt, og hvor det ikke er havner midtfjords.

Det er da min oppgave å finne ut hvor mange båter det er i nærheten, og hvorvidt det er å anse som sterkt trafikkert led.

Dersom jeg møter et par hundre fots containerskip, så stikker jeg fingeren i været, ser ikke så mange andre båter rundt meg, og bestemmer at i dag er det ikke sterkt trafikkert, så i dag skal containerskipet holde unna for meg, ettersom jeg går for seil.

 

Det virker som en dårlig formulert lov dersom det ikke på noen som helst måte er definert hva som er trangt, hva som er havneområde, hva som sterkt beferdet osv. men at enhver tulling, slik som meg, som ikke aner noe om hvor mye plass et slikt containerskip trenger for å stoppe eller manøvrere unna, selv skal definere dette ettersom det passer meg, men det er altså det du skriver, at det er hver enkelt båtfører som etter rådende forhold skal avgjøre hvorvidt de har "vikeplikt", eller skal "vikes" for?

 

Nå kommer du med noen interessante vinklinger. La oss for enkelthets skyld si at du befinner deg midt i Vestfjorden der det ikke er en trafikkseparasjonssone. Dersom det kun er din seilbåt og containerskipet som er i farvannet så er det mer enn soleklart at det er containerskipet som skal holde av veien for deg. Er det dagslys og god sikt så har han sett deg på god avstand, og om natten har han normalt oppdaget deg på radar lenge før dine lanterner blir synlige.

 

Dersom vi ser nærmere på Oslofjorden så har man vurdert dette med forståelsen av trangt farvann. For å gi en ekstra sikkerhet så har man en egen nasjonal regel 48 - Spesielle regler for tankskip.

 

"Tankskip på 40.000 tonns dødvekt og derover under seilas til og fra Slagenstangen, Risavika og Mongstad samt tankskip på 10.000 tonns dødvekt og derover under seilas innenfor Filtvet fyr til og fra oljeanlegg i indre Oslofjord skal føre de signalene som er nevnt i regel 28".

 

Regel 28 gjelder signaler for fartøy som er hemmet av sitt dyptgående. Det er viktig å huske at et farvann som er flere n mil bredt kan være trangt farvann for et fartøy med stort dyptgående. Man må med andre ord også ta hensyn til terrenget under vann.

 

Hvor store er så disse tankskipene som står nevnt i regel 48? Et tankfartøy på 40 000 DWT (dvs lastekapasitet) er typisk ca 190 m lange, 30 m brede og dyptgående på ca 16-17 m. Et tankfartøy på 10 000 DWT er normalt på 130m lengde, 20 m bredde og dyptgående på ca 8 m. (Dere kan finne eksempler her: http://www.mes.it/reference.html  ). Man har altså slått fast at disse fartøyene skal vise signaler som om de seiler i en trang led.

 

Til sammenligning kan man se på MS "Color Magic". Den er 223 m lang, 30m bred og har et dyptgående på 7m. Altså et mye større fartøy. Hvorfor står det ikke tilsvarende bestemmelser for disse fartøyene? Antakelig pga at regel 48 er gitt ut fra andre hensyn, dvs miljørisiko.

 

Uansett  hvordan man ser på dette med nyttetrafikk og lystbåter så er det en ting som er viktig å huske:

 

Hovedvekten av norske navigatører på nyttefartøy er opplært i å tro at lystfartøy alltid har vikeplikt. Derfor er det viktig å ta det med i vurderingen når dere er ute på sjøen med fartøy som normalt anses å være lystfartøy.

 

Et godt eksempel på hvor ille det kan være er saken med sjarken "Skarbak" og lastebåten "Doris" (140m lang, 20m bred og dypgående på 7m), dvs to nyttefartøy.

( http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/doris-tror-du-skal-roe-deg-ned/a/174285/ )

( http://www.dagbladet.no/nyheter/kjaere-deg-skal-du-ta-livet-av-deg/66391963 )

Man mente altså innledningsvis at størrelsen hadde betydning selv om det var åpent farvann. Med andre ord; "Størst først".

 

 

Orakel

Orakel

adeneo skrev for 1 time siden:

 

Det kan være du har rett, ikke vet jeg, men jeg finner også dette svært pussig?

 

For å ta en hypotetisk situasjon, jeg som fersk båteier har nettopp kjøpt meg min første båt, en liten eldre seilbåt uten duppeditter.

Jeg har aldri satt mine ben i noe som er større en Color Bohus til Sverige, og har ingen kompetanse, jeg er født før en eller annen dato, og trenger ikke båtførerbevis.

 

Når jeg er ute med min seilbåt, så ferdes jeg i et område som ikke er trangt, og hvor det ikke er havner midtfjords.

Det er da min oppgave å finne ut hvor mange båter det er i nærheten, og hvorvidt det er å anse som sterkt trafikkert led.

Dersom jeg møter et par hundre fots containerskip, så stikker jeg fingeren i været, ser ikke så mange andre båter rundt meg, og bestemmer at i dag er det ikke sterkt trafikkert, så i dag skal containerskipet holde unna for meg, ettersom jeg går for seil.

 

Det virker som en dårlig formulert lov dersom det ikke på noen som helst måte er definert hva som er trangt, hva som er havneområde, hva som sterkt beferdet osv. men at enhver tulling, slik som meg, som ikke aner noe om hvor mye plass et slikt containerskip trenger for å stoppe eller manøvrere unna, selv skal definere dette ettersom det passer meg, men det er altså det du skriver, at det er hver enkelt båtfører som etter rådende forhold skal avgjøre hvorvidt de har "vikeplikt", eller skal "vikes" for?

 

Nå kommer du med noen interessante vinklinger. La oss for enkelthets skyld si at du befinner deg midt i Vestfjorden der det ikke er en trafikkseparasjonssone. Dersom det kun er din seilbåt og containerskipet som er i farvannet så er det mer enn soleklart at det er containerskipet som skal holde av veien for deg. Er det dagslys og god sikt så har han sett deg på god avstand, og om natten har han normalt oppdaget deg på radar lenge før dine lanterner blir synlige.

 

Dersom vi ser nærmere på Oslofjorden så har man vurdert dette med forståelsen av trangt farvann. For å gi en ekstra sikkerhet så har man en egen nasjonal regel 48 - Spesielle regler for tankskip.

 

"Tankskip på 40.000 tonns dødvekt og derover under seilas til og fra Slagenstangen, Risavika og Mongstad samt tankskip på 10.000 tonns dødvekt og derover under seilas innenfor Filtvet fyr til og fra oljeanlegg i indre Oslofjord skal føre de signalene som er nevnt i regel 28".

 

Regel 28 gjelder signaler for fartøy som er hemmet av sitt dyptgående. Det er viktig å huske at et farvann som er flere n mil bredt kan være trangt farvann for et fartøy med stort dyptgående. Man må med andre ord også ta hensyn til terrenget under vann.

 

Hvor store er så disse tankskipene som står nevnt i regel 48? Et tankfartøy på 40 000 DWT (dvs lastekapasitet) er typisk ca 190 m lange, 30 m brede og dyptgående på ca 16-17 m. Et tankfartøy på 10 000 DWT er normalt på 130m lengde, 20 m bredde og dyptgående på ca 8 m. (Dere kan finne eksempler her: http://www.mes.it/reference.html  ). Man har altså slått fast at disse fartøyene skal vise signaler som om de seiler i en trang led.

 

Til sammenligning kan man se på MS "Color Magic". Den er 223 m lang, 30m bred og har et dyptgående på 7m. Altså et mye større fartøy. Hvorfor står det ikke tilsvarende bestemmelser for disse fartøyene? Antakelig pga at regel 48 er gitt ut fra andre hensyn, dvs miljørisiko.

 

Uansett  hvordan man ser på dette med nyttetrafikk og lystbåter så er det en ting som er viktig å huske:

 

Hovedvekten av norske navigatører på nyttefartøy er opplært i å tro at lystfartøy alltid har vikeplikt. Derfor er det viktig å ta det med i vurderingen når dere er ute på sjøen.

 

Et godt eksempel på hvor ille det kan være er saken med sjarken "Skarbak" og lastebåten "Doris" (140m lang, 20m bred og dypgående på 7m), dvs to nyttefartøy.

( http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/doris-tror-du-skal-roe-deg-ned/a/174285/ )

( http://www.dagbladet.no/nyheter/kjaere-deg-skal-du-ta-livet-av-deg/66391963 )

Man mente altså innledningsvis at størrelsen hadde betydning selv om det var åpent farvann. Med andre ord; "Størst først".

 

 

Orakel

Orakel

adeneo skrev for 1 time siden:

 

Det kan være du har rett, ikke vet jeg, men jeg finner også dette svært pussig?

 

For å ta en hypotetisk situasjon, jeg som fersk båteier har nettopp kjøpt meg min første båt, en liten eldre seilbåt uten duppeditter.

Jeg har aldri satt mine ben i noe som er større en Color Bohus til Sverige, og har ingen kompetanse, jeg er født før en eller annen dato, og trenger ikke båtførerbevis.

 

Når jeg er ute med min seilbåt, så ferdes jeg i et område som ikke er trangt, og hvor det ikke er havner midtfjords.

Det er da min oppgave å finne ut hvor mange båter det er i nærheten, og hvorvidt det er å anse som sterkt trafikkert led.

Dersom jeg møter et par hundre fots containerskip, så stikker jeg fingeren i været, ser ikke så mange andre båter rundt meg, og bestemmer at i dag er det ikke sterkt trafikkert, så i dag skal containerskipet holde unna for meg, ettersom jeg går for seil.

 

Det virker som en dårlig formulert lov dersom det ikke på noen som helst måte er definert hva som er trangt, hva som er havneområde, hva som sterkt beferdet osv. men at enhver tulling, slik som meg, som ikke aner noe om hvor mye plass et slikt containerskip trenger for å stoppe eller manøvrere unna, selv skal definere dette ettersom det passer meg, men det er altså det du skriver, at det er hver enkelt båtfører som etter rådende forhold skal avgjøre hvorvidt de har "vikeplikt", eller skal "vikes" for?

 

Nå kommer du med noen interessante vinklinger. La oss for enkelthets skyld si at du befinner deg midt i Vestfjorden der det ikke er en trafikkseparasjonssone. Dersom det kun er din seilbåt og containerskipet som er i farvannet så er det mer enn soleklart at det er containerskipet som skal holde av veien for deg. Er det dagslys og god sikt så har han sett deg på god avstand, og om natten har han normalt oppdaget deg på radar lenge før dine lanterner blir synlige.

 

Dersom vi ser nærmere på Oslofjorden så har man vurdert dette med forståelsen av trangt farvann. For å gi en ekstra sikkerhet så har man en egen nasjonal regel 48 - Spesielle regler for tankskip.

 

"Tankskip på 40.000 tonns dødvekt og derover under seilas til og fra Slagenstangen, Risavika og Mongstad samt tankskip på 10.000 tonns dødvekt og derover under seilas innenfor Filtvet fyr til og fra oljeanlegg i indre Oslofjord skal føre de signalene som er nevnt i regel 28".

 

Regel 28 gjelder signaler for fartøy som er hemmet av sitt dyptgående. Det er viktig å huske at et farvann som er flere n mil bredt kan være trangt farvann for et fartøy med stort dyptgående. Man må med andre ord også ta hensyn til terrenget under vann.

 

Hvor store er så disse tankskipene som står nevnt i regel 48? Et tankfartøy på 40 000 DWT (dvs lastekapasitet) er typisk ca 190 m lange, 30 m brede og dyptgående på ca 16-17 m. Et tankfartøy på 10 000 DWT er normalt på 130m lengde, 20 m bredde og dyptgående på ca 8 m. (Dere kan finne eksempler her: http://www.mes.it/reference.html  ). Man har altså slått fast at disse fartøyene skal vise signaler som om de seiler i en trang led.

 

Til sammenligning kan man se på MS "Color Magic". Den er 223 m lang, 30m bred og har et dyptgående på 7m. Altså et mye større fartøy. Hvorfor står det ikke tilsvarende bestemmelser for disse fartøyene? Antakelig pga at regel 48 er gitt ut fra andre hensyn, dvs miljørisiko.

 

Uansett  hvordan man ser på dette med nyttetrafikk og lystbåter så er det en ting som er viktig å huske:

 

Hovedvekten av norske navigatører på nyttefartøy er opplært i å tro at lystfartøy alltid har vikeplikt. Derfor er det viktig å ta det med i vurderingen når dere er ute på sjøen.

 

Et godt eksempel på hvor ille det kan være er saken med sjarken "Skarbak" og lastebåten "Doris" (140m lang, 20m bred og dypgående på 7m).

( http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/doris-tror-du-skal-roe-deg-ned/a/174285/ )

( http://www.dagbladet.no/nyheter/kjaere-deg-skal-du-ta-livet-av-deg/66391963 )

Man mente altså innledningsvis at størrelsen hadde betydning selv om det var åpent farvann. Med andre ord; "Størst først".

 

 

Orakel

Orakel

adeneo skrev 1 time siden:

 

Det kan være du har rett, ikke vet jeg, men jeg finner også dette svært pussig?

 

For å ta en hypotetisk situasjon, jeg som fersk båteier har nettopp kjøpt meg min første båt, en liten eldre seilbåt uten duppeditter.

Jeg har aldri satt mine ben i noe som er større en Color Bohus til Sverige, og har ingen kompetanse, jeg er født før en eller annen dato, og trenger ikke båtførerbevis.

 

Når jeg er ute med min seilbåt, så ferdes jeg i et område som ikke er trangt, og hvor det ikke er havner midtfjords.

Det er da min oppgave å finne ut hvor mange båter det er i nærheten, og hvorvidt det er å anse som sterkt trafikkert led.

Dersom jeg møter et par hundre fots containerskip, så stikker jeg fingeren i været, ser ikke så mange andre båter rundt meg, og bestemmer at i dag er det ikke sterkt trafikkert, så i dag skal containerskipet holde unna for meg, ettersom jeg går for seil.

 

Det virker som en dårlig formulert lov dersom det ikke på noen som helst måte er definert hva som er trangt, hva som er havneområde, hva som sterkt beferdet osv. men at enhver tulling, slik som meg, som ikke aner noe om hvor mye plass et slikt containerskip trenger for å stoppe eller manøvrere unna, selv skal definere dette ettersom det passer meg, men det er altså det du skriver, at det er hver enkelt båtfører som etter rådende forhold skal avgjøre hvorvidt de har "vikeplikt", eller skal "vikes" for?

 

Nå kommer du med noen interessante vinklinger. La oss for enkelthets skyld si at du befinner deg midt i Vestfjorden der det ikke er en trafikkseparasjonssone. Dersom det kun er din seilbåt og containerskipet som er i farvannet så er det mer enn soleklart at det er containerskipet som skal holde av veien for deg. Er det dagslys og god sikt så har han sett deg på god avstand, og om natten har han normalt oppdaget deg på radar lenge før dine lanterner blir synlige.

 

Dersom vi ser nærmere på Oslofjorden så har man vurdert dette med forståelsen av trangt farvann. For å gi en ekstra sikkerhet så har man en egen nasjonal regel 48 - Spesielle regler for tankskip.

 

"Tankskip på 40.000 tonns dødvekt og derover under seilas til og fra Slagenstangen, Risavika og Mongstad samt tankskip på 10.000 tonns dødvekt og derover under seilas innenfor Filtvet fyr til og fra oljeanlegg i indre Oslofjord skal føre de signalene som er nevnt i regel 28".

 

Regel 28 gjelder signaler for fartøy som er hemmet av sitt dyptgående. Det er viktig å huske at et farvann som er flere n mil bredt kan være trangt farvann for et fartøy med stort dyptgående. Man må med andre ord også ta hensyn til terrenget under vann.

 

Hvor store er så disse tankskipene som står nevnt i regel 48? Et tankfartøy på 40 000 DWT (dvs lastekapasitet) er typisk ca 190 m lange, 30 m brede og dyptgående på ca 16-17 m. Et tankfartøy på 10 000 DWT er normalt på 130m lengde, 20 m bredde og dyptgående på ca 8 m. (Dere kan finne eksempler her: http://www.mes.it/reference.html  ). Man har altså slått fast at disse fartøyene skal vise signaler som om de seiler i en trang led.

 

Til sammenligning kan man se på MS "Color Magic". Den er 223 m lang, 30m bred og har et dyptgående på 7m. Altså et mye større fartøy. Hvorfor står det ikke tilsvarende bestemmelser for disse fartøyene? Antakelig pga at regel 48 er gitt ut fra andre hensyn, dvs miljørisiko.

 

Uansett  hvordan man ser på dette med nyttetrafikk og lystbåter så er det en ting som er viktig å huske:

 

En stor del av norske navigatører på nyttefartøy er opplært i å tro at lystfartøy alltid har vikeplikt. Det er viktig å ta det med i vurderingen når dere er ute på sjøen.

 

Et godt eksempel på hvor ille det kan være er saken med sjarken "Skarbak" og lastebåten "Doris" (140m lang, 20m bred og dypgående på 7m).

( http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/doris-tror-du-skal-roe-deg-ned/a/174285/ )

( http://www.dagbladet.no/nyheter/kjaere-deg-skal-du-ta-livet-av-deg/66391963 )

Man mente altså innledningsvis at størrelsen hadde betydning selv om det var åpent farvann. Med andre ord; "Størst først".

 

 



×
×
  • Create New...