Jump to content

Edit History

Orakel

Orakel

adeneo skrev 1 time siden:

Så jeg som amatør skal også kunne avgjøre hvor dyptgående et skip er, samt dets manøvreringsevne, for å ta en "kvalifisert" avgjørelse hvorvidt farvannet er trangt eller ikke, for å vite om jeg skal forholde meg til Regel 44 ?

 

Nå ble vel for ordens skyld lastebåten Doris "frikjent", det vil si saken ble henlagt fordi man mente det ikke var noen å straffe ettersom den eneste som kunne avverget ulykken var fiskebåten Skarbak, som bare kjørte rett på helt på til den ble rent i senk av lasteskipet, fordi han kom fra styrbord, og hadde retten på sin side.

 

Ja, selv som amatør skal du gjøre det. Det å ferdes på sjøen er forbundet med større ansvar enn mange forestiller seg, og i sjøveisreglene skilles det ikke mellom amatører og eksperter. Akkurat som når man kjører bil.

 

Mht "Doris" var sjøfartsinspektøren som til slutt henla saken angivelig pga uklarheter om nytt lovverk m m. Det er nok en rekke forhold som har vært lagt til grunn, men ut fra de forskjellige artikler så fremgår det klart at det var "Doris" som hadde vikeplikt. Videre er det svært god plass i området der ulykken fant sted.

 

Fra rederiets side påpekes det at det "det er ikke uvanlig at mindre båter viker for større". Den uttalelsen var nok basert på det de som befant seg på broen uttalte. Det som også er interessant å merke seg er at sjarken angivelig "plutselig" dukket opp, og at "Doris" ikke hadde satt utkikk pga at det var godt med lys og god sikt. Kapteinen på "Doris" valgte selv å gå i land etter ulykken.

http://www.rbnett.no/nyheter/article16556.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/tankbaaten-hadde-vikeplikt/a/174084/

 

Plassering av ansvar, skyld og straff avhenger nok dessverre til en viss grad av hvor i verden man befinner seg. Kapteinen på denne fikk livstidsstraff. Dersom jeg ikke husker feil stod han med ryggen mot fartsretningen og snakket i telefonen.

 

 

Orakel

Orakel

adeneo skrev 1 time siden:

Så jeg som amatør skal også kunne avgjøre hvor dyptgående et skip er, samt dets manøvreringsevne, for å ta en "kvalifisert" avgjørelse hvorvidt farvannet er trangt eller ikke, for å vite om jeg skal forholde meg til Regel 44 ?

 

Nå ble vel for ordens skyld lastebåten Doris "frikjent", det vil si saken ble henlagt fordi man mente det ikke var noen å straffe ettersom den eneste som kunne avverget ulykken var fiskebåten Skarbak, som bare kjørte rett på helt på til den ble rent i senk av lasteskipet, fordi han kom fra styrbord, og hadde retten på sin side.

 

Ja, selv som amatør skal du gjøre det. Det å ferdes på sjøen er forbundet med større ansvar enn mange forestiller seg.

 

Mht "Doris" var Sjøfartsinspektøren som til slutt henla saken angivelig pga uklarheter om nytt lovverk m m. Det er nok en rekke forhold som har vært lagt til grunn, men ut fra de forskjellige artikler så fremgår det klart at det var "Doris" som hadde vikeplikt. Videre er det svært god plass i området der ulykken fant sted.

 

Fra rederiets side påpekes det at det "det er ikke uvanlig at mindre båter viker for større". Den uttalelsen var nok basert på det de som befant seg på broen uttalte. Det som også er interessant å merke seg er at sjarken angivelig plutselig dukket opp, og at "Doris" ikke hadde satt utkikk. Kapteinen på "Doris" valgte selv å gå i land etter ulykken.

http://www.rbnett.no/nyheter/article16556.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/tankbaaten-hadde-vikeplikt/a/174084/

 

Plassering av ansvar, skyld og straff avhenger nok dessverre til en viss grad av hvor i verden man befinner seg. Kapteinen på denne fikk livstidsstraff. Dersom jeg ikke husker feil stod han med ryggen mot fartsretningen og snakket i telefonen.

 

 

Orakel

Orakel

adeneo skrev 56 minutes ago:

Så jeg som amatør skal også kunne avgjøre hvor dyptgående et skip er, samt dets manøvreringsevne, for å ta en "kvalifisert" avgjørelse hvorvidt farvannet er trangt eller ikke, for å vite om jeg skal forholde meg til Regel 44 ?

 

Nå ble vel for ordens skyld lastebåten Doris "frikjent", det vil si saken ble henlagt fordi man mente det ikke var noen å straffe ettersom den eneste som kunne avverget ulykken var fiskebåten Skarbak, som bare kjørte rett på helt på til den ble rent i senk av lasteskipet, fordi han kom fra styrbord, og hadde retten på sin side.

 

Ja, selv som amatør skal du gjøre det. Dersom du ikke kan det så får du heller vise tegn i god tid om at du har til hensikt å holde av veien eller holde deg langs land.

 

Det var Sjøfartsinspektøren som til slutt henla saken angivelig pga uklarheter om nytt lovverk m m. Det er nok en rekke forhold som har vært lagt til grunn, men ut fra de forskjellige artikler så fremgår det klart at det var "Doris" som hadde vikeplikt. Videre er det svært god plass i området der ulykken fant sted.

 

Fra rederiets side påpekes det at det "det er ikke uvanlig at mindre båter viker for større". Den uttalelsen var nok basert på det de som befant seg på broen uttalte. Det som også er interessant å merke seg er at sjarken angivelig plutselig dukket opp, og at "Doris" ikke hadde satt utkikk. Kapteinen på "Doris" valgte selv å gå i land etter ulykken.

http://www.rbnett.no/nyheter/article16556.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/tankbaaten-hadde-vikeplikt/a/174084/

 

Plassering av ansvar, skyld og straff avhenger nok dessverre til en viss grad av hvor i verden man befinner seg. Kapteinen på denne fikk livstidsstraff. Dersom jeg ikke husker feil stod han med ryggen mot fartsretningen og snakket i telefonen.

 

 

Orakel

Orakel

adeneo skrev 44 minutes ago:

Så jeg som amatør skal også kunne avgjøre hvor dyptgående et skip er, samt dets manøvreringsevne, for å ta en "kvalifisert" avgjørelse hvorvidt farvannet er trangt eller ikke, for å vite om jeg skal forholde meg til Regel 44 ?

 

Nå ble vel for ordens skyld lastebåten Doris "frikjent", det vil si saken ble henlagt fordi man mente det ikke var noen å straffe ettersom den eneste som kunne avverget ulykken var fiskebåten Skarbak, som bare kjørte rett på helt på til den ble rent i senk av lasteskipet, fordi han kom fra styrbord, og hadde retten på sin side.

 

Ja, selv som amatør skal du gjøre det. Dersom du ikke kan det så får du heller vise tegn i god tid om at du har til hensikt å holde av veien eller holde deg langs land.

 

Det var Sjøfartsinspektøren som til slutt henla saken angivelig pga uklarheter om nytt lovverk m m. Det er nok en rekke forhold som har vært lagt til grunn, men ut fra de forskjellige artikler så fremgår det klart at det var "Doris" som hadde vikeplikt. Videre er det svært god plass i området der ulykken fant sted.

 

Fra rederiets side påpekes det at det "det er ikke uvanlig at mindre båter viker for større", og det var også det de som befant seg på broen uttalte.

http://www.rbnett.no/nyheter/article16556.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/tankbaaten-hadde-vikeplikt/a/174084/

 

Plassering av ansvar, skyld og straff avhenger nok dessverre til en viss grad av hvor i verden man befinner seg. Kapteinen på denne fikk livstidsstraff. Dersom jeg ikke husker feil stod han med ryggen mot fartsretningen og snakket i telefonen.

 

 

Orakel

Orakel

adeneo skrev 15 minutes ago:

Så jeg som amatør skal også kunne avgjøre hvor dyptgående et skip er, samt dets manøvreringsevne, for å ta en "kvalifisert" avgjørelse hvorvidt farvannet er trangt eller ikke, for å vite om jeg skal forholde meg til Regel 44 ?

 

Nå ble vel for ordens skyld lastebåten Doris "frikjent", det vil si saken ble henlagt fordi man mente det ikke var noen å straffe ettersom den eneste som kunne avverget ulykken var fiskebåten Skarbak, som bare kjørte rett på helt på til den ble rent i senk av lasteskipet, fordi han kom fra styrbord, og hadde retten på sin side.

 

Selv som amatør skal du gjøre det. Dersom du ikke kan det så får du heller vise tegn i god tid om at du har til hensikt å holde av veien.

 

Det var Sjøfartsinspektøren som til slutt henla saken pga uklarheter om nytt lovverk m m. Det er nok en rekke forhold som har vært lagt til grunn, men ut fra de forskjellige artikler så fremgår det klart at det var "Doris" som hadde vikeplikt. Det er svært god plass i området der ulykken fant sted. http://www.rbnett.no/nyheter/article16556.ece

 

Det avhenger nok av hvor i verden man befinner seg. Kapteinen på denne fikk livstidsstraff.

 

 



×
×
  • Create New...