Orakel
adeneo skrev 1 time siden:Så jeg som amatør skal også kunne avgjøre hvor dyptgående et skip er, samt dets manøvreringsevne, for å ta en "kvalifisert" avgjørelse hvorvidt farvannet er trangt eller ikke, for å vite om jeg skal forholde meg til Regel 44 ?
Nå ble vel for ordens skyld lastebåten Doris "frikjent", det vil si saken ble henlagt fordi man mente det ikke var noen å straffe ettersom den eneste som kunne avverget ulykken var fiskebåten Skarbak, som bare kjørte rett på helt på til den ble rent i senk av lasteskipet, fordi han kom fra styrbord, og hadde retten på sin side.
Ja, selv som amatør skal du gjøre det. Det å ferdes på sjøen er forbundet med større ansvar enn mange forestiller seg, og i sjøveisreglene skilles det ikke mellom amatører og eksperter. Akkurat som når man kjører bil.
Mht "Doris" var sjøfartsinspektøren som til slutt henla saken angivelig pga uklarheter om nytt lovverk m m. Det er nok en rekke forhold som har vært lagt til grunn, men ut fra de forskjellige artikler så fremgår det klart at det var "Doris" som hadde vikeplikt. Videre er det svært god plass i området der ulykken fant sted.
Fra rederiets side påpekes det at det "det er ikke uvanlig at mindre båter viker for større". Den uttalelsen var nok basert på det de som befant seg på broen uttalte. Det som også er interessant å merke seg er at sjarken angivelig "plutselig" dukket opp, og at "Doris" ikke hadde satt utkikk pga at det var godt med lys og god sikt. Kapteinen på "Doris" valgte selv å gå i land etter ulykken.
http://www.rbnett.no/nyheter/article16556.ece
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skipsfart/tankbaaten-hadde-vikeplikt/a/174084/
Plassering av ansvar, skyld og straff avhenger nok dessverre til en viss grad av hvor i verden man befinner seg. Kapteinen på denne fikk livstidsstraff. Dersom jeg ikke husker feil stod han med ryggen mot fartsretningen og snakket i telefonen.