Jump to content

Edit History

Festina_Lente

Festina_Lente

Takk til Orakel for å bringe en saklig og opplysende tone inn i denne tråden. Og som forøvrig samstemmer i det store og hele med det jeg hele veien ha hevdet: at vi får ganske mye krøll på sjøen sommerstid fordi trafikken med fritidsbåter øker og at særlig reglene i forhold til møter mellom seilfartøy og nyttefartøy "misforståes" av nyttefartøy((særlig rutegående trafikk). 

 

Det har mang en gang skremt meg hvilken arroganse fergene på Vestlandet møter oss små stakkarer i fritidsbåt med, og slik har det vært i alle år, helt fra HSD sin tid. Det må skyldes noe med holdningene til dem på brua er min konklusjon. Også etter å ha snakket med min nevø som er styrmann på supplybåt. 

 

En morsom historie jeg opplevde for 20 år siden ved innseilingen til Ranavik på Halsnøy i Sunnhordland. En stakkar med motorbåt lå og duppet i sakte fart like før den svært trange innseilingen der, hadde mat og kaffekopper fremme, han visste ikke at katamaranen Baronessen skulle anløpe Ranavik om et par minutter og ante fred og ingen fare. Plutselig blir alt forandret til ragnarokk da Baronessen snitter neset, tørner styrbord og nesten renner ned kaffeselskapet. Bølgene er ubeskrivelige. Rutebåten hadde sett ham i tide til å sette ned farten men endret overhode ikke kurs eller fart, her skulle synderen få merke det!

 

Like etter kommer det et anrop på VHF K16 til Baronessen som svarer. Fritidsskipperen i fistel med stemme som brister flere ganger nærmest roper sin fortvilelse over situasjonen til Baronessen hvorpå svaret kommer rolig: "du får te helvete sjå til å halde deg unna nyttetraffiken!"

 

min erfaring med flere fergeskippere her lokalt er at samme holdninger råder ennå, og etter mitt skjønn må vi disse til livs. Hvordan - ja det mener jeg er myndigheter og rederiers ansvar, og noen rederier jobber med saken, det har jeg prøvd å bidra til så godt jeg kan gjennom telefoner til ledelsen når jeg opplever denne typen adferd på nært hold (og det er IKKE trangt eller sterkt beferdet i Bjørnefjorden når det kun er meg for seil og ferga midt på fjorden, jeg kaller opp, han svarer ikke før etter flere oppkall, og får servert samme tåpelige leksa). Sjøfartsdirektøren og andre som burde vite bedre bidrar til å opprettholde disse holdningene. Engelske sjøfartsmyndigheter slår hard ned på slike hendelser 

 

Så - til saken: har servietten min, redningsselskapet og de høye herrer i sjøf.dir rett i at fritidsbåter alltid har vikeplikt for nyttetrafikken, eller bør de forholde seg til sjøveisreglene?

 

 

IMG_1989.PNG.5750a50bd8d4c1ab47f9680d496ede6f.PNG

 

 

 

 

IMG_1988.PNG.085b4893a8133977cea8c4f221d7601d.PNG

 

 

 

 

 

IMG_1987.PNG.dec446bcf4b5699307918bc674e43de8.PNG

 

Eller bør jeg ta meg en bolle?

For å ordens skyld, det nederste bildet er av sjøVETTreglene ver. 2009,

de to øverste bildene er av servietten min, NSSR og bla sjøfartsdirektøren sin mening om hvordan ferdes trygt på sjøen.

 

Jeg vil gjerne tro at det er SjøVEISreglene som gjelder for ferdsel i norske farvann.

Festina_Lente

Festina_Lente

Takk til Orakel for å bringe en saklig og opplysende tone inn i denne tråden. Og som forøvrig samstemmer i det store og hele med det jeg hele veien ha hevdet: at vi får ganske mye krøll på sjøen sommerstid fordi trafikken med fritidsbåter øker og at særlig reglene i forhold til møter mellom seilfartøy og nyttefartøy "misforståes" av nyttefartøy((særlig rutegående trafikk). 

 

Det har mang en gang skremt meg hvilken arroganse fergene på Vestlandet møter oss små stakkarer i fritidsbåt med, og slik har det vært i alle år, helt fra HSD sin tid. Det må skyldes noe med holdningene til dem på brua er min konklusjon. Også etter å ha snakket med min nevø som er styrmann på supplybåt. 

 

En morsom historie jeg opplevde for 20 år siden ved innseilingen til Ranavik på Halsnøy i Sunnhordland. En stakkar med motorbåt lå og duppet i sakte fart like før den svært trange innseilingen der, hadde mat og kaffekopper fremme, han visste ikke at katamaranen Baronessen skulle anløpe Ranavik om et par minutter og ante fred og ingen fare. Plutselig blir alt forandret til ragnarokk da Baronessen snitter neset, tørner styrbord og nesten renner ned kaffeselskapet. Bølgene er ubeskrivelige. Rutebåten hadde sett ham i tide til å sette ned farten men endret overhode ikke kurs eller fart, her skulle synderen få merke det!

 

Like etter kommer det et anrop på VHF K16 til Baronessen som svarer. Fritidsskipperen i fistel med stemme som brister flere ganger nærmest roper sin fortvilelse over situasjonen til Baronessen hvorpå svaret kommer rolig: "du får te helvete sjå til å halde deg unna nyttetraffiken!"

 

min erfaring med flere fergeskippere her lokalt er at samme holdninger råder ennå, og etter mitt skjønn må vi disse til livs. Hvordan - ja det mener jeg er myndigheter og rederiers ansvar, og noen rederier jobber med saken, det har jeg prøvd å bidra til så godt jeg kan gjennom telefoner til ledelsen når jeg opplever denne typen adferd på nært hold (og det er IKKE trangt eller sterkt beferdet i Bjørnefjorden når det kun er meg for seil og ferga midt på fjorden, jeg kaller opp, han svarer ikke før etter flere oppkall, og får servert samme tåpelige leksa). Sjøfartsdirektøren og andre som burde vite bedre bidrar til å opprettholde disse holdningene. Engelske sjøfartsmyndigheter slår hard ned på slike hendelser 

 

Så - til saken: har servietten min, redningsselskapet og de høye herrer i sjøf.dir rett i at fritidsbåter alltid har vikeplikt for nyttetrafikken, eller bør forholde seg til sjøveisreglene?

 

 

IMG_1989.PNG.5750a50bd8d4c1ab47f9680d496ede6f.PNG

 

 

 

 

IMG_1988.PNG.085b4893a8133977cea8c4f221d7601d.PNG

 

 

 

 

 

IMG_1987.PNG.dec446bcf4b5699307918bc674e43de8.PNG

 

Eller bør jeg ta meg en bolle?

For å ordens skyld, det site bildet er av sjøvettreglene ver. 2009, de to øverste bildene av servietten og NSSR sin måte å tolke de samme reglene på.



×
×
  • Create New...