theppan07 Startet 28.Mai.2017 Del på Facebook Startet 28.Mai.2017 (redigert) Ved sjøsetting i år så stusset jeg over oljetrykk et på min Volvo Penta D3-170HK. Ved "kald" motor på 60-70 grader ligger trykket på 6,8 bar. Ved varm motor synker trykket til 6,1-6,4 bar ved turtall fra 3000 rpm og oppover. Ved tomgang ligger trykket på 2-2,5 bar. Har fått målt oljetrykk et på Volvo verksted som bekrefter at målingene er riktige. Volvo verkstedet skal sjekke med Volvo sentralt, men hevdet at det var flere eksempler på at nye D3 noen ganger hadde litt høyere oljetrykk. Benytter og har skiftet Volvos oljefilter og Volvos anbefalte olje. Er noe usikker på hvordan trykket var siste sesong. Motor var ny i 2014. Volvo verkstedet informerte om at i følge teknisk manual skal første overtrykksventil normalt åpne helt ved ca. 5,5 bar. Så sitter det en sikkerhetsventil som skal åpne ved 8 bar. Noen andre med nye D3 motor som har sammenlignbare målinger? Redigert 28.Mai.2017 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 Hei. Har en 2011 D3 170 hk. Har ca samme oljetrykk eg også. Men er ikke dette positivt egentlig ? Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 2.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2017 Tja, noe av motoreffekten går jo med på dette. Jeg var mest opptatt av om dette kunne medføre ekstra belastning på pakninger etc internt i motoren. Har imidlertid fått bekreftet fra Framnes Maritime at Volvo fabrikken i Sverige sier at dette er helt normalt for denne motoren, så da har jeg slått meg til ro med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.