Jump to content

Høyt oljetrykk nye Volvo Penta D3 (170 HK)

theppan07

Recommended Posts

Ved sjøsetting i år så stusset jeg over oljetrykk et på min Volvo Penta D3-170HK. Ved "kald" motor på 60-70 grader ligger trykket på 6,8 bar. Ved varm motor synker trykket til 6,1-6,4 bar ved turtall fra  3000 rpm og oppover. Ved tomgang ligger trykket på 2-2,5 bar. 

Har fått målt oljetrykk et på Volvo verksted som bekrefter at målingene er riktige. Volvo verkstedet skal sjekke med Volvo sentralt, men hevdet at det var flere eksempler på at nye D3 noen ganger hadde litt høyere oljetrykk.   Benytter og har skiftet Volvos oljefilter og Volvos anbefalte olje.

Er noe usikker på hvordan trykket var siste sesong. Motor var ny i 2014.

Volvo verkstedet informerte om at i følge teknisk manual skal første overtrykksventil normalt åpne helt ved ca. 5,5 bar. Så sitter det en sikkerhetsventil som skal åpne ved 8 bar.

Noen andre med nye D3 motor som har sammenlignbare målinger?

Redigert av theppan07 (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Tja, noe av motoreffekten går jo med på dette. Jeg var mest opptatt av om dette kunne medføre ekstra belastning på pakninger etc internt i motoren. Har imidlertid fått bekreftet fra Framnes Maritime at Volvo fabrikken i Sverige sier at dette er helt normalt for denne motoren, så da har jeg slått meg til ro med det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...