Jump to content

Hvordan sikre at det er betalt MVA på båten?

bjoris

Recommended Posts

Har signert kontrakt for kjøpt ny båt (2 år gammel, privat salg), men har ett par ting igjen å sjekke. Blant annet skulle jeg gjerne visst 100% sikkert at det er betalt mva på båten. Hvordan kan jeg finne ut dette?

Grunnen til at jeg er ørlite usikker er at vedkommende eier også har et firma som han (kanskje?) kan ha kjøpt båten på og dermed ikke betalt mva??? Vil gjerne ikke gå på en smell her. Dette er helt sikkert ok, men det skader ikke å sjekke det likevel.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei Bjoris,

Jeg kan ikke se at det under noen omstendighet skulle være ditt problem.

Du kjøper av en privat og han er som sådan ikke momspliktig. Hvorvidt selger for

to år siden kjøpte båten på firmaet sitt - og muligens fikk fratrekk for momsen kan jeg ikke se at det

forandrer det forholdet. Har han eventuelt gjort noen ukorrekt i den forbindelsen kan det

neppe lastes deg (sjekk/få garanti for at båten er fri for heftelser)

mvh

FredT (privat - men postet fra jobben)

Editert trykkleifer

Redigert av Permo Electronics A/S (see edit history)

.. har et firma som han (kanskje?) kan ha kjøpt båten på og dermed ikke betalt mva...

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom båten er driftsmiddel i næring (og selger krevde fradrag for inngående mva når han kjøpte den) er selger ansvarlig for å kreve inn mva ved salget og betale dette videre til staten. Dette er imidlertid et forhold mellom selger (firmaet) og skattemyndighetene. Dersom selger gjør feil her kan han risikere å måtte betale deler av salgssummen som mva. Du har ikke noe å frykte knyttet til dette.

Det bør uansett gå klart frem av kjøpekontrakten hvem som er selger, om dette er en privatperson (med personnummer) eller et firma (med organisasjonsnummer).

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Mulig Permo Electronics A/S har rett men jeg ville ikke risikert så store verdier som det her er snakk om uten å fått gardert meg 100 % mot at du kan få et mva-krav i fremtiden. Det har jo vist seg i lignende saker at hvis myndighetene har et krav mot noen og vedkommende ikke kan gjøre opp for seg så forsøker de nestemann på listen.

så forsøker de nestemann på listen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er i mange tilfeller slik, ja. Men at en privatperson skal bli ansvarlig for at en næringsdrivende gjør feil mht mva, det tviler jeg sterkt på. Skattemyndighetenes krav vil i tilfelle være mot den næringsdrivende og ikke mot varen (her: båten) som er solgt. Dermed vil ikke ny eier av varen kunne bli ansvarlig for feil mva-håndtering fra selgers side.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg føler meg rimelig sikker på at dette er noe rot, men som en skriver. 100% sikker hadde jo vært bra. Litt av grunnen til at jeg stoler på dette er at båten tidligere har ligget for salg hos forhandleren av denne båttypen og da uten noen form for tekst om at det var uten mva (prisen ville jo da gått over ny pris den gangen).

Kommer tilbake med mer info om båten når alt er avklart. Planen er å overta den kommende lørdag.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det bør uansett gå klart frem av kjøpekontrakten hvem som er selger, om dette er en privatperson (med personnummer) eller et firma (med organisasjonsnummer).

<{POST_SNAPBACK}>

Dette her er et godt poeng å ta med seg. Jeg kjøpte en båt en gang der selger utga seg for privatperson, skulle ha betaling kontant/bankremisse utstedt personlig, men på kontrakten dukket opp et firmanavn (hans personlige firma). Likte det ikke helt men jeg fikk ingen problemer med det. Flaks? Kanskje......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Brigg har rett, det er selgers eget problem om han spesifiserer mva. på fakturaen eller ikke. Avgiftsmyndigheten har intet rettsgrunnlag for å kreve noe av kjøperen. Kun av den registrerte mva-pliktige. Så ta det hele med ro.

Det kan bli annerledes ifm. import. For er ikke alt betalt da, så kan selveste T®ollvesenet komme og ta deg. På det området er reglene en anelse og litt til annerledes.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Satser på at dette går helt greit, har allerede skrevet kontrakt på båten, men ikke betalt så hvis jeg fant noe lurium så kunne jeg jo satt meg på bakbeina, men dette ser bra ut. Selger står med navn og fult personnummer så ikke et ord om firmaet. Nei, jeg er nok bare litt på tuppa. For oss er det sinnsykt med penger det er snakk om...

Gammelbåten da Bjoris, har du solgt den heller er du i ferd med å bygge deg opp en liten flåte?

Hei Saga!

Nei, ingen flåte her. Fjorden er solgt og alt er fryd og gammen. Det blir spennende dette her. Litt mer info om ny båt følger i egen link... Dette blir spennende. Ikke lett å konsentrere seg på jobb når slikt ligger å venter 2 dager unna!

Nå ble du en "ordentlig vestlending"! Hvilken motor er det i den nye??

Hei Fredriksen, long time!

Det står drømme-motor i denne (etter min mening), 222 hk Yanmar med sluregear, 300 timer. Ikke en dråpe olje eller annet. Har hatt servicer etter boka så hvis jeg får motorproblemer med denne også, kjøper jeg hytte på fjellet :rolleyes:

Båten skal ligge ute hele året og det skal bli mange finer turer på den årstiden også... Har du forresten fått drevet i orden? Måtte selge med samme problem som deg, det var ikke drevpumpa likevel. Sylindrene er nok slitt, gav 10.000 i avslag så det bør vel holde til nye når pumpa er ny allerede...

Prøvde og prøvde å fikse denne avataren, men gav opp. Men ser nå at ting plutselig har ordnet seg, må være noe forsinkelse her eller så er det noen som kan trylle..:? Det er det bilde jeg prøvde på så det var nok bare en forsinkelse...

Redigert av bjoris (see edit history)

Manglende betalt avgift er et hefte uansett hvem som selger eller kjøper. Rettssubjektet som heftet er tilknyttet, er båten. Ergo tas båten i pant av tollvesenet hvis ikke påbudte avgifter er betalt. Et godt råd som ble gitt tidligere, er å sjekke med tollvesenet.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er sikkert riktig dersom båten er importert. Det tilfellet som diskuteres ovenfor er en handel mellom parter i Norge. Dermed er ikke Tollvesenet så veldig interessant i denne sammenhengen.

Det som er klinkende klart er at jeg som forbruker ikke hefter for en næringsdrivendes feilaktige momsbehandling. Dette gjelder når jeg kjøper melk i nærbutikken og det gjelder når jeg kjøper båt hos en selger som ikke er privatperson. Avtaler jeg å betale kr 100.000 for en båt i en båtbutikk er det butikkens ansvar og problem å ordne ut med avgiftsmyndighetene. Eneste unntak er dersom jeg bevist samarbeider med selger for å omgå mva-loven (tilsvarende dersom man kjøper svart arbeid).

Litt OT kanskje: Dersom det ikke hadde vært slik hadde jeg aldri i verden turt å gå på byen å kjøpe en halvliter øl. Statistikkene viser at mange aktører i restaurantbransjen har svin på skogen, både når det gjelder merverdiavgift, skattetrekk/arbeidsgiveravift for de ansatte, og kansje også ulovlig importerte matvarer. Skulle kundene bli stilt til ansvar overfor myndighetene for de skatter og avgifter som er unndratt hadde det blitt litt av et rot. Kanskje en fordel da å ikke huske hva man har spist og hvor mange øl man egentlig drakk...

Brigg

Dette er sikkert riktig dersom båten er importert. Det tilfellet som diskuteres ovenfor er en handel mellom parter i Norge. Dermed er ikke Tollvesenet så veldig interessant i denne sammenhengen.

Hvorfor er det da Tollvesenet som tar seg av oblatene på biler i Norge, av CO2-avgiftene på drivstoff og svært mange andre innenlandske avgifter? - Jo ganske enkelt for at Tollvesenet er den "ytre etat" hos Toll- og avgiftsdirektoratet.

Sammenligningen med MVA på halvliteren synes jeg forøvrig at halter, både fordi verdien (hvis man ikke drikker for hundretusener :wink::wink: ) og forholdet med kvitteringer og bevisbyrde blir noe mer omstendelig.

Uten å være jurist, så har et langt liv lært meg å være forsiktig når det offentlige på et eller annet vis kan tenkes å være partner i en sak, man kan nemlig være temmelig sikker på at de har sikret seg med både "belte og bukseseler" :headbang::headbang:

Lykke til, men sjekk allikevel med Tollvesenet :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

men sjekk allikevel med Tollvesenet

<{POST_SNAPBACK}>

Helt unødvendig i denne sammenheng. Merverdiavgiften blir håndtert av fylkesskattekontorene i landets fylkter. Tollvesenet har riktignok ansvar for innkreving av mva ved import av varer og tjenester, men siden vi her snakker om et helt vanlig salg i Norge kommer ikke de inn i bildet.

Merveriavgiftslovens § 10, 1. setning lyder slik: "Registreringspliktig næringsdrivende skal beregne og betale avgift av omsetning og uttak som nevnt i kap. IV." Altså er det den næringsdrivende som skal betale avgiften, ikke kunden. Og siden et avgiftskrav følger den næromgsdrivende (selgeren) vil ikke kravet følge varen som er solgt.

I følge den samme lovens § 72 kan man bli straffet for medvirking til undragelse av mva, dette er f.eks aktuelt ved svart arbeid. Men dersom man kjøper en vare, liten eller stor, på ordinært vis kommer man ikke i ansvar selv om selger gjør feil i sin mva-behandling. Sånn er det bare.

Import av båt fra utlandet blir imidlertid noe annet. Da bør man absolutt forsikre seg om at ting blir riktig i forhold til toll og avgifter, gjerne vha en telefon eller to til Tollvesenet.

Brigg

Snakket med tollvesenet nå. De har egentlig ikke noe med dette å gjøre så lenge båten er norsk. Da er det fylkesskattekontoret som styrer med mva. De har dog med HK-avgiften og gjøre og dersom båten hadde blitt brukt i charterviksomhet kunne han søkt fradrag for dette. Den nedskrives over 3 år jevnlig pr mnd (36)

Dersom jeg skulle bli ansvarlig for evt krøll med mva/hk-avgifter i denne forbindelse måtte det sannsynliggjøres at jeg visste noe om dette på forhånd. For å unngå enhver fare for dette burde jeg ha med noe om det i kontrakten og det har jeg. Der står det at båten er kjøpt ny av nåværende eier og brukt privat av vedkommende samt at det er betalt hk/mva på båten. Så nå anser jeg dette som 100% sikkert for min del.

Takk for gode råd og tips! Dette forumet er godt å ha!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...