Mort1
Jeg har en del erfaring med yamarin 5400 og 56SC. De to opplever jeg som meget gode sjøbåter som skjærer fint i bølger, 56SC som den beste av de to i bølger, men en anelse rank ved stilleligge og en person ombord.
1m bølgehøyde er ganske mye i en 17 foter hvis det blåser. Jeg har en Askeladden 605, som noen mener er god sjøbåt, jeg synes den slår litt, det er glemme sak å kjøre den i plan i 1 m bølger på komfortabelt vis. Gamle bølger på havet går fint med 1m, men ikke hvis det er " fersk fjordsjø".
Det blir foreslått at du går opp litt i størrelse lenger oppe, et godt råd synes jeg, med tanke på behovet du skisserer.
Sjekk yamarin sine 18-19 fotere, Ryds 568, AMT 190, Ibiza 19 sport, Askeladden 565. Gode sjøbåter alle sammen, muligens ibiza som best, men innredningen må passe behovet ditt også.
Askeladden 525 er en lekker båt, men synest den slår en del, ihvertfall i forhold til Yamarin 56sc, de testet jeg rett etter hverandre.
Bruk litt tid til testkjøring med aktuelle båter, og finn det som passer deg best, ingen her inne har like preferanser, derfor kan det bli litt motstridende råd, eks uenigheten om yamarin. Altså test selv!
Glemte å nevne Finnmaster i samme størrelse....