Kjellg Startet 29.Mai.2017 Del på Facebook Startet 29.Mai.2017 Som overskriften sier, skal man smøre? Min lokale "pusher" sier nei. Han sier han har lagd flere hundre kalesjer og erfaringen tilsier ikke smøring. Hva sier deres erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Jeg har smurt litt med bivoks, på samme måte som man smører glidelåsen på en tørrdrakt. Voksen gjør at glidelåsen glir lett og holder seg vanntett. For min del er det i alle fall "riktig" all den tid jeg oppnår det jeg ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 (redigert) Jeg sier nei, ingen smøring, med mindre glidelåsen faktisk går tregt. Jeg har noen få ganger vært borti kalesjer der det er problemer med at glidelåsen går tregt som kan løses litt med litt smøring. Det smøres da med bivoks eller stearin, eventuelt så finnes det egne bokser med "glidelåssmøring", som jeg tror er et slags PTFE fett eller noe lignende ? Redigert 29.Mai.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Mine går ikke tregt, men synes det er en "mekanisk" lyd av dem når de beveges. Men kanskje det skal være det??? De hadde sikkert glidd bedre om jeg smurte dem, men ble så usikker når kallesjemakeren sa at jeg ikke skal gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Jeg smører først når de går tregt. Egen smøring fra et-eller-annet-merke. PTFE basert mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
LM 605 Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Husker før at glidelåsene på båtkalesjen ble anbefalt å smøre med stearinlys. Men om det var vellykket kan jeg ikke huske. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Stearin (om det nå er det som fortsatt brukes i lys) fungerer ihvertfall fint på glidelåser både på tørrdrakter og kalesjer. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 https://www.maritim.no/fettstift-til-glidelas#.WSxW3fqUdhE Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Salmaker Glenn Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Bruk hvit vaselin. Den er syrefri og fås kjøpt på apoteket. Husk å tørke av overskudd med en tørr fille før du pakker kalesja sammen, slik at ikke det blir så mye søl på lalesjeduken. Hvit vaselin kan også med fordel brukes på trykknapper. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Jeg bruker silokonstift som er til å smøre gummilistene på bildører. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Fikk dette svaret da jeg spurte en av produsentene som har holdt på siden 60tallet: "Stearin kan brukes, et godt og gammelt råd. Silikonspray/stift kan også brukes. Kraftige kjemikalier skal ikke brukes." Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Takk skal dere ha for svar alle sammen. Da forstår jeg det dithen at man helst ikke skal smøre men litt mildt middel skader ikke. Får vurdere hva jeg skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.