Walter_S Startet 29.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2005 Har vært litt uheldig i forbindelse med sjekk av lyddemper på min Sabb G-modell - 1 syl. 10hk dieselmotor. Da jeg demonterte lyddemperen knakk den en, aktre pinnebolten som lyddemperen er festet med. Selve mutteren på utsiden var rustet fast til gjengen i pinnen. Pinnen er M10 x 135 Jeg går ut i fra at det sitter en maken gjenge (som den ytterst på fremre pinnen i bildet) skrudd inni toppen på andre enden av pinnebolten. Hvordan er det best å angripe dette? Å overtale resten av pinnen til å løsne fra gjengen sin i toppen? Kan ikke tenke meg noe annet redskap enn en stor rørtang som må til her. MEN, hva er best fremgangsmåte? Varme opp toppen på forhånd? - HAR IKKE STRØM ved brygga! Hvor skal rørtang festes? Innerst mot toppen - der hvor gjengen er, eller midt på? Vil ikke risikere at pinnen knekker en gang til og resten av gjengen sitter igjen i toppen! Gode råd tas imot med takk! P.S.: Har tatt av pakningen på bildet og sprayet pinnen, innerst ved toppen, flere ganger med penetrerende og rustløsende olje..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 29.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2005 Ja, varme opp kan ofte hjelpe. Du kan jo bruke propanbrenner, med nennsom hånd. Ofte er det ikke for mye som skal til, litt varming med brenner, kombinert med kjølespray fra Biltema, som sprayes på bolten, får denne til å slippe. Flere runder ( gjerne 2-3-4-5 ) med penetrerende olje / rustkiller, fordelt over et døgn, gjør som regel underverker. Rørtang, eller wisegrip-tang, er bra saker til sånt. Evt. har jeg faktisk brukt en liten skustikke, som jeg skrudde fast i pinnebolten og dreide hele stikka. Husker ikke helt hvorfor. Sjekk at bolten ikke er links gjenged. DET har jeg brent meg på etpar ggr.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 29.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2005 Hei Walter. En god rørtang fikser biffen. Måtte gjøre det selv da jeg demontere gearkassa mi. Har ikke montert sammen enda da men det er en annen historie. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 29.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2005 Dette burde gå fint siden så stor del av pinnebolten er fortsatt der. Oppvarming med propanbrenner rundt bolten, deretter sveisetang/wisegrip. Evt kan vinkelsliper bruker for å slipe til et spor hvis den er glatt. Jon Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 29.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2005 Hei Utrivelig å varme på godset innenfor bolten med pakninger og mere til. Anbefaler å varme bolten ganske mye inn mot godset for deretter å la den bli kald igjen før du prøver å skru løs med en god tang, fortrinnsvis en rørtang. Utvidelsen ved oppvarmingen vil ofte knuse rusten som holder bolten fast, og det blir litt slakk når det blir kaldt. Hvis den fortsatt ikke rikker seg slår du etpar harde slag på enden med en tung hammer for å "sjokke" bolten før du prøver igjen. Det er det samme hvor du holder på bolten, men vær sikker på at du kun overfører vrikrefter. Du må holde imot under tanga (bolten) slik at du ikke får bøyekrefter på den når du vrir. Hvis den kommer bare litt bruker du rustløser og skrur fram og tilbake det lille du kan mange ganger til den løsner. God sommer Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Skipper Worse Svart 29.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2005 Tre en stor mutter inn på pinnebolten. Helt inn mot godset. Punktsveis den fast til pinnebolten. Skru i vei. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Blue_Dragon Svart 29.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2005 Skrustikke er også et godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 30.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2005 Operasjon vellykket - pasienten lever! I ettermiddag måtte både den avbrukne og den hele pinnebolten gi seg for overmakta! Jevnlig spray'ing med penetrerende røstløserolje (1 gang i timen) og nå 16 timer etterpå - ett kakk med hammer på enden av brudd-bolten og et godt grep med en solid rørtang gjorde utslaget. Tok like godt av den andre pinnebolten samtidig. Skal til å skifte begge to i morgen hvis delene kommer tidsnok fra Bergen - da blir det fisk igjen! En lettet Sabb-eier takker for alle nyttige mattips underveis! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 30.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2005 Flott Walter, kjekt å høre at det gikk bra. Bruk kobberpasta el. CopaSlip gå gjengene ved montering og du slipper slike problemer i ettertid. En god mekkeregel er alltid et smøremiddel på gjengene uansett. Når det gjelder Sabb og delelevering er min erfaring at disse har meget god tid. Det er noen år siden jeg handlet med disse, men den gang skulle de ha minst en uke før de i det hele sendte pakken. Levering dagen etter var et ukjent begrep. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Bare legger til at det finns flere Sabb forhandlere, prisen er lik men de får delene kjappere enn om man bestiller fra Sabb selv. Jeg handlet i Sandefjord, husker ikke navnet på sjappa/gubben Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Bare legger til at det finns flere Sabb forhandlere, prisen er lik men de får delene kjappere enn om man bestiller fra Sabb selv. Jeg handlet i Sandefjord, husker ikke navnet på sjappa/gubben <{POST_SNAPBACK}> Tviler på om du handlet i Sandefjord, Bastard, men Hølen Marina i Larvik (Tidl. Eggli Motorservice) har ofte deler og meget god service. Jan Eggli er mannen som har greie på SABB motorer der. Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 ......Bruk kobberpasta el. CopaSlip gå gjengene ved montering og du slipper slike problemer i ettertid.Jo, takk for tipset TMe - Kobberpasta er fast inventar i verktøykassa mi - alt JEG har skrudd på selv blir satt inn med kobberpasta, men i dette tilfelle var nok ikke dette blitt gjort av tidligere eier - hvis disse pinneboltene i det hele tatt har vært ute siden motoren var ny. Bare legger til at det finns flere Sabb forhandlere, prisen er lik men de får delene kjappere enn om man bestiller fra Sabb selv.Delene er blitt bestillt gjennom min lokale SABB- / Yanmar- / Perkins-pusher - Elektro Marin på Gressvik. Et firma jeg har full tillit til og som har vist seg å være mer enn serviceinnstillt. De er bare helt utrulig når det gjelder kundebehandling. I ettertid kom jeg til å tenke på om jeg egentlig hadde trengt original Sabb-pinnebolter? Det er vanlige gjenger - pinnen er M10 x 135. Hva om jeg hadde kjøpt en lengde med GJENGESTANG i 10mm.... ...og kappet riktig lengde selv? Kanskje i syrefast A4 - Biltema Art.nr: 19-340 Det er jo ikke noe strekk på disse, og hullene i lydpotta som skal tres på boltene er romslig nok til dette. Hva mener ekspertene. Eller er det "uheldig" å blande vanlig gods (potta) og syrefast? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Tviler på om du handlet i Sandefjord, Bastard, men Hølen Marina i Larvik (Tidl. Eggli Motorservice) har ofte deler og meget god service. Jan Eggli er mannen som har greie på SABB motorer der. Fred Ivar <{POST_SNAPBACK}> Stemmer veldig bra! Eggli var navnet, og servicen kjempebra Walter, ikke tull med sabb´en da! Kost på deg orginale deler til denn, da er du sikker på at det holder i 50 år til Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 ...Walter, ikke tull med sabb´en da! Neida, delene kom idag - og er montert. Passa bra alt sammen. Nå ryker det blå-grå!! Må vel ta av toppen og bytte stempelringene. Rart igrunn, det er kompresjon til tusen, motoren starter umiddelbar (1 kinn) - skjønner meg ikke på den røyken..........Hvis stempelringene er slitte (noe den grå-blå røyken tyder på?) skulle man vel merke det på start / kompresjon? Kan det være noe med veivhusluftinga? At oljedamp blir sugd inn i sylinderet? Er total forvirra og er snart sår i hue av å klø meg der........ Begynner å bli lei skuinga og de fine sommerdagene går......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Gjør noe om det ryker litt da ta en telefon til Hølen Marina (litt over i tråden) og snakk med Eggli. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Gjør noe om det ryker litt da Ryker det - spesiellt under belastning - så er det noe galt! En feil som ikke er riktig Hater slike uvissheter. Er nok antageligvis for pirkete. Prøvekjørte ei 24' tresnekke igår med samme type motor (G-modell) - det var stooor forskjell, gitt! Den sparka skikkelig ifra. Krefter til tusen der.......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Ryker det - spesiellt under belastning - så er det noe galt! En feil som ikke er riktig Hater slike uvissheter. Er nok antageligvis for pirkete. Prøvekjørte ei 24' tresnekke igår med samme type motor (G-modell) - det var stooor forskjell, gitt! Den sparka skikkelig ifra. Krefter til tusen der.......... <{POST_SNAPBACK}> Kanskje du bør spandere nye stempelringer på´n Så blir det vel litt mere futt. Ps. ikke veldig lenge til Bmc´n skal inn Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Kanskje du bør spandere nye stempelringer på´n Så blir det vel litt mere futt.Det var jo akkurat det, Per Chr.! Har aldri tatt av en topp på en motor noen gang (tar'n av er vel det letteste - men den skal jo RIKTIG på igjen også...) - for ikke å snakke om å bytte stempelringer! Kan ikke dette, og fagfolk koster penger, dessuten tar jo snart alle ferie nå......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Det var jo akkurat det, Per Chr.! Har aldri tatt av en topp på en motor noen gang (tar'n av er vel det letteste - men den skal jo RIKTIG på igjen også...) - for ikke å snakke om å bytte stempelringer! Kan ikke dette, og fagfolk koster penger, dessuten tar jo snart alle ferie nå......... <{POST_SNAPBACK}> Jeg bytta på min, og hadde aldri gjort det før. Og jeg hadde hele 2 stk stempler Når du skal bytte ringer så tar du med deg stempelet til båtmannen din så setter han ringene på for deg Eggli satt mine ringer på stempla, det som er litt ekkelt er når du skal tre stempelet ned igjen! Vær varsom, jeg knakk en ring satt på den ene gamle jeg da men den gikk fint okkesom. Mener det var fire ringer på hvert stempel. Dette fikser du lett Walter, kjøp deg en rimelig moment nøkkel på biltema eller noe så er saken i boks Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Har aldri tatt av en topp på en motor noen gang (tar'n av er vel det letteste - men den skal jo RIKTIG på igjen også...) - for ikke å snakke om å bytte stempelringer! Kan ikke dette, og fagfolk koster penger, dessuten tar jo snart alle ferie nå......... <{POST_SNAPBACK}> Nå skal jeg ikke beskylde SABB'en for å være moden for museum, men det er en gjeng entusiaster i Fredrikstad som muligens kan hjelpe hvis du får kontakt. Ref. denne artikkelen artikkelen fra Båtmagasinet nr. 5 2001: Guttæne i "Tøffe" . Oppdaget at de har egen hjemmeside også: Motorvernlaget Tøffe .Verdt et forsøk om ikke annet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TMe Svart 3.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2005 Hallo Walter! Jeg er ikke i den minste tvil om at du er i stand til å bytte stempelringer selv. Vi ser jo at du har utviklet deg til å bli en erfaren hobbymekker. Har du behov for faglig bistand så er den alltid tilstede her på Baatplassen. Som Bastard sier så må du kjøpe eller låne en momentnøkkel og du trenger utstyr for å deglassere sylinderløpet ( honebørste/Flexhone). For å lirke av/på stempelringene uten å knekke disse må du lage deg noen smale blikkstrimler. Detaljer får vi utdype etterhvert. Største utfordringen blir kanskje strøm på brygga for å drive drillen til honebørsten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2005 Hvis stempelringene er slitte (noe den grå-blå røyken tyder på?) skulle man vel merke det på start / kompresjon? <{POST_SNAPBACK}> Ikke nødvendigvis. Du har kompresjonsringer og skraperinger. Kompresjonsringene sørger for kompresjonen, og skraperingen, som står nederst på stempelet, har som sin eneste funksjon å skrape overflødig olje ned i veivhuset igjen. Så selv om skraperingen er utslitt så trenger du ikke merke dette på kompresjonen. Men jeg vil jo tro at du uansett vil merke det på kompresjonen med nye ringer da. Og mens du har toppen av, sørg for å slipe ventilene samtidig! Disse så skikkelig ekle ut på min 2H når jeg hadde toppen av, fulle av fastbrent koks. Etter en skikkelig sliping så ble også kompresjonen betydelig bedre. En annen ting som bør gjøres, som ikke er så vanskelig, er å stake ut all rust i kjølekanalene i toppen. Disse er ganske trange rundt eksosporten, så det skal ikke så veldig mye rust til før kjølingen strupes og toppen sprekker. Og det er ikke kjekt... Blir nesten en hel overhaling dette her... Men det er nå kjekt å vite at alt er i orden da. Og når toppen først er av, så er det greit å få tatt alt på en gang. Det hele er vel ikke verre enn at det er gjort på en helg. Du har jo heldigvis bare en sylinder . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.