Jump to content

Hva er dette? Militærgrønn sylinder funnet i fjæra.

StHårek

Recommended Posts

Fant objektet på bildet under i dag. Ca 1 meter lang og malt med militærgrønn maling. Da jeg fjernet ett deksel så kom det frem en sammenrullet gul ballong, festet med karabin kroker inne i sylinderen. Ser ut som denne skal gi oppdrift når den løses ut. Fremme i tuppen som er delvis knust er det formstøpt skum. Selve sylinderen er i glassfiber og festet i hardplast.

20170529_181419.jpg

20170529_181531.jpg

20170529_181609.jpg

20170529_181735.jpg

Det er en sikkerhetsdings som brukes på ting under vann. Den er satt til å utløse ved en viss dybde for så å flyte opp med utstyret den er festet til. Dersom den ikke er utløst er det fare for at CO-patronen kan utløse, noe som kan være farlig.

Den er noe kraftigere, kremt veldig mye kraftigere, enn den CO-patronen du finner i en vanlig flytevest.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Mulligan skrev for 11 timer siden:

Den går til 30 m. Da går det av en liten, veldig liten, sprengladning og blåsa blåser seg opp.

Den er aktiv til den deaktiveres med en magnetisk nøkkel foran.

Dybden den blåser på kan varieres men er ikke noe en enkelt justerer selv. Hullet til den magnetiske nøkkelen er bak.

Blir nok ikke noe dypvannsfiske om den står på 30 meter :nonod: 

Men fra spøk til alvor, jeg har pratet med de i området som driver med seismikk testing, så satser på de henter den og kanskje kan få nytte av den. Jeg er litt for glad i både mine armer og bein til å begynne og fikle med ting jeg ikke har greie på!

Men nok en gang takk for god hjelp til å finne ut hva det var :smiley:

Hei

Et velment råd når man finner noe som det du beskriver med "militærfarge" er å ikke tukle eller demontere noe som helst men melde funnet. Politiet er rette instans som også ivaretar varsling til Forsvaret. For de fleste er det umulig å vurdere risikoen ved egen nysgjerrighet :-)

mvh

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...