Boddvar Startet 29.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2017 Motor går fint opp til ca 2500. Ser i sjøvannfilteret at det vannet flyr rundt om kring. Litt mer gass, så stopper stopper all aktivitet i filteret. Det er masse vann der. For å få liv i kjøling igjen, så skrus motor av og på og det fungerer fint opp til 2500 igjen. Har sjekket inntak under og det er fint. Har sjekket slanger fra inntak til sjøvannsfilter og videre fra filter til motor. Dette ser også greit ut. Det er eksos slanger som er benyttet her. Noen har tipset om at disse bør byttes de kan delamineres under trykk, men som sagt så ser de greie ut. Impeller ble byttet i fjor vår. Motor er en 2010 modell med ca 600 timer. Noen tips??? Slanger eller impeller som spinner på bosset??? Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
hanto1 Svart 29.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2017 Tipper det er impeller som slurer, det har vært noen tilfeller av dette. Evt sjekke slanger / eksosbend om det ikke er impeller. En rens til slutt med systemrens er også lurt for og få ut evt saltavleiringer i kjølere etc Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Får du rask temperaturøkning og alarm for varm motor, som at vatnet har opphørt, eller får du litt varmare motor en normalt? 14 dager siden så såg eg ingen aktivitet i sjøvannsfilter på tomgang etter oppstart, og stoppa maskina kjapt. Så tenkte eg to sekunder før eg starta igjen og sjekka eksosutløp. Der kom vatn. Som regel er det nokre luftbobler under filterlokk, men når det ikkje er luft så ser det stille ut. Ved høgt turtal pleier lufta være sugd vekk så det ser faktisk tomt ut. I så fall kan det være på tide med rens av varmeveksleren. Men dersom vatnet blir fraværande ut eksosutløpet så er det nok impeller som slipper på bosset. Eg hadde det problemet på nesten ny impeller for 2 år siden. Yanmar 6lya-stp. Me fekk ny impeller av forhandler. Men min maskin mista sjøvatnet rundt 1000 o/min. At din heldt heilt opp til 2500 o/min gjer at eg mistenker klårt blankt vatn i filter og tett kjøler, for når bosset først slepper så spinner det lett erfarte eg. Men det er enklast å bytte impeller, så krysser fingrane for det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Boddvar Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Varmgang skjer eksplosivt. Får ikke sjekket selv om det kommer vann i eksos når det skjer. Den ligger under vann under badeplattform. Har nå byttet slanger, men til ingen hjelp. Må nok bytte impeller, men har aldri gjort dette selv på denne motoren. Og ingen mekanikere har tid.... Noen som har hatt ute pumpa og har noen tips?? Ligger jo veldig kronglete til. Men etter det jeg har klart å se med speil og lommelykt, så er hele pumpa skrudd i 4 skruer?? Disse skruene er skrudd inn mot front av motor. Men er litt usikker.... Dersom det er slik, så vil jeg tro at hele pumpen vil bli vanskelig å få ut. Det er trangt i motor rommet. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
krk Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Har du svart sjøvanns-slange fra sjøvanns inntaket fram til sjøvannsfilter. Har hvert borti en slange som var delaminert innvendig som strupet vannstrømmen. Var umulig å se utvendig. Byttet slange til blank slange med stålspiral, det løste problemet på den båten. Var Baltic med 290 hk yanmar ca 2005 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Begge slangene er byttet idag Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Mix Svart 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2017 Jeg vil tro det er vulkingen på impelleren som slipper, det var en serie impellere der dette var ett problem, men jeg trodde disse var blitt faset ut. Du trenger ikke ta ut hele pumpa lenger for å få ut dette beistet av en impeller. Impellerne nå har gjenger i bosset og er enkle å få ut med rett verktøy. Når du setter inn ny impeller bruk noen strips å klem inn vingene, det letter innsettingen og du får vingene satt rett vei. Stripsene klipper du av etterhvert som du fører impelleren inn. https://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/verktoy/avdrager-verktoy-for-impeller Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Da har pumpa vært ute og ny impeller montert. Fikk en prøvetur på 1/2t med belastning på motor. Nå funker alt og har normal temperatur igjen. Den gamle impellerenen ser fin ut, men den har nok sluppet på bosset. Får fint presset inn en skrutrekker mellom impeller og bosset. Takk til alle som har kommet med forslag.? Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Mix Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Da har du vært uheldig, og leverandøren din har gitt deg en impeller med dårlig vulk som skulle vært faset ut. Måtte du ta ut hele pumpa likevel ? Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 1.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Tok ut hele pumpa. Det var så trangt, at det var nok det letteste. Løsnet den ene dynamoen slik at man kom til skruene på pumpa. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Mix Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Godt jobba og bra du fikk fiksa det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.