Jump to content

Hvordan sjekke batterienes tilstand og valg av nye forbruksbatteri

Edh1

Recommended Posts

Har 2x115Ah forbruksbank. Disse er fra rundt 2010. Når jeg kjører baugpropellen sier displayet mitt at det er lite strøm, selv om jeg kommer fra flere dager med landstrøm. Jeg tror derfor batteriene er dårlige. Kan jeg ha rett i dette? Og hvordan kan jeg sjekke om batteriene er dårlige? (Har etterfylt batterivann nylig).

Om batteriene er dårlige, hvilke batterier burde jeg kjøpe/hva er "godt nok"?

At et batteridisplay viser lite strøm (10-11 volt?) når du kjører baugpropellen er ikke rart, da strømtrekket fra en baugpropell er abnormt stort (fra flere hundre A og oppover, en standard SE40 drar f. eks. 315A).

Hvorvidt batteribanken din er dårlig eller ikke finnes det hundrevis av tilsvarende spørsmål/tråder på. Hvis du bruker søkefunksjonen finner du mye informasjon om dette.

Takker for svar.

Jeg har EVC (Volvo d-motor) og har tidligere ikke oppdaget at det kom "low batteri" opp i displayet når jeg kjører baugpropell, derfor tenkte jeg at batteriene begynte å bli dårlige (i og med at jeg kom rett fra lading på landstrøm). Sist jeg lå i uthavn synes jeg at batterispennngen sank fort, ned på 11,6 etter 2 døgn med lavt forbruk.

Edh1 skrev 25 minutes ago:

Sist jeg lå i uthavn synes jeg at batterispennngen sank fort, ned på 11,6 etter 2 døgn med lavt forbruk.

Ved en ubelastet batterispenning på 12,0V har du i praksis brukt opp mer enn hele den ledige kapasiteten i batteribanken. Drar du spenningen lavere enn det ødelegger du batteriene (over litt tid), da de desulfaterer og mister evnen til lading. I mange av trådene omkring dette er anbefalingen å ikke dra batterispenningen under ca 12,2V hvis du ønsker lang levetid på batteriene.

Redigert av Flow (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...