Edh1 Startet 30.Mai.2017 Del på Facebook Startet 30.Mai.2017 Har 2x115Ah forbruksbank. Disse er fra rundt 2010. Når jeg kjører baugpropellen sier displayet mitt at det er lite strøm, selv om jeg kommer fra flere dager med landstrøm. Jeg tror derfor batteriene er dårlige. Kan jeg ha rett i dette? Og hvordan kan jeg sjekke om batteriene er dårlige? (Har etterfylt batterivann nylig). Om batteriene er dårlige, hvilke batterier burde jeg kjøpe/hva er "godt nok"? Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 At et batteridisplay viser lite strøm (10-11 volt?) når du kjører baugpropellen er ikke rart, da strømtrekket fra en baugpropell er abnormt stort (fra flere hundre A og oppover, en standard SE40 drar f. eks. 315A). Hvorvidt batteribanken din er dårlig eller ikke finnes det hundrevis av tilsvarende spørsmål/tråder på. Hvis du bruker søkefunksjonen finner du mye informasjon om dette. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Alene det faktum at de er fra 2010 kunne indikere, at de har nået slutningen af deres liv. Jeg lånte en batteritester som denne http://exide.dk/exide-batteritester/ og testede mine. Du kan også bruge en syrevægt, men det plejer at koste mig et par huller i bukserne når jeg drypper syre på dem... Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Takker for svar. Jeg har EVC (Volvo d-motor) og har tidligere ikke oppdaget at det kom "low batteri" opp i displayet når jeg kjører baugpropell, derfor tenkte jeg at batteriene begynte å bli dårlige (i og med at jeg kom rett fra lading på landstrøm). Sist jeg lå i uthavn synes jeg at batterispennngen sank fort, ned på 11,6 etter 2 døgn med lavt forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Det ville jeg også reagere på. Jeg købte to nye Exide 115 aH for to uger siden. Mener jeg gav 1400 DKK pr. Stk. Dette var mine gamle: Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 (redigert) Edh1 skrev 25 minutes ago: Sist jeg lå i uthavn synes jeg at batterispennngen sank fort, ned på 11,6 etter 2 døgn med lavt forbruk. Ved en ubelastet batterispenning på 12,0V har du i praksis brukt opp mer enn hele den ledige kapasiteten i batteribanken. Drar du spenningen lavere enn det ødelegger du batteriene (over litt tid), da de desulfaterer og mister evnen til lading. I mange av trådene omkring dette er anbefalingen å ikke dra batterispenningen under ca 12,2V hvis du ønsker lang levetid på batteriene. Redigert 30.Mai.2017 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Da virker det som jeg burde bytte batterier. Sønnak 115 dual burde vel være greit? Finnes det andre alternativer? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mai.2017 Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 har disse http://sonnak.com/batteri/se1853-sonnak-expert-hvr/ Skal være like gode som de FULMEN batteriene som ikke lages mer og de ble 10 og 12 år Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.