R_Arendal
Jeg håper du har klaget skriftlig både til selger og besiktigelsesmannen, helst før det er gått 3 måneder fra overtagelse, og jo før jo heller.
Basert på mine egne erfaringer vil jeg ikke anbefale folk å bruke KNBF sin besiktigelsesordning siden man i en slik situasjon så lett kan havne i en posisjon hvor man tror at en båt er mye bedre enn den i realiteten er siden KNBF ikke stiller noen garantier knyttet til rapporten.
Hva er egentlig en KNBF besiktigelsesmann/kvinne?
Hvor mye har rapporten egentlig med KNBF å gjøre?
Hvordan kan du vite at KNBF besiktigelsesmann/kvinne er kompetent?
Hvordan kan du vite at KNBF besiktigelsesmann/kvinne kommenterer det som skal kommenteres?
Hvordan kan du vite at det ikke er en bekjent av båtselger som lager et sminket bilde av båten?
Båtselger kan dessuten finne på å skylde på besiktigelsesmannen/kvinnen og hevde at du har hatt hjelp av en ekspert og bruke det som et argument for at han ikke kunne vite (selv om den besiktigelsespersonen kanskje ikke er kompetent og kanskje er en bekjent av båtselger).
Jeg tipper KNBF sin båtadvokat kan komme til å beskytte besiktigelsesmannen/kvinnen og hevde at besiktigelsesmannen/kvinnen har fraskrevet seg alt ansvar.
Jeg tipper at KNBF sin advokat vil hevde at KNBF ikke er part i saken. Så hvis KNBF sin besiktigelsesmann/kvinne sier at du skal kommunisere via KNBF må du finne ut om KNBF vedkjenner seg noe ansvar i saken. Ellers er det liten vits i å snakke med KNBF. De er trolig bare et distraherende/forstyrrende element i saken?
Jeg tipper at KNBF sin advokat kan finne på å hevde at feilene er salgsmangler men ikke sikkerhetsmangler. Så du må være beredt til å forklare hvilke mangler du mener er sikkerhetsmangler og hvorfor de er det.
Og du må altså være forberedt på å kjempe både mot båtselger og besiktigelsesmann.
Slik vil en "KNBF sikkerhetsbesiktigelse" gjøre diskusjonen etterpå mye vanskeligere siden det blir flere parter å diskutere med.
Du kan trolig glemme forbrukerrådet, for KNBF sin advokat vet at de vil bare konstatere at dere står langt fra hverandre og så henvise dere til forliksrådet. Så å gå til forbrukerrådet vil trolig bare medføre en forsinkelse i denne prosessen.
Jeg tror derfor at du bør ta saken til forliksrådet (tvisteverdi inntil ca 125 000 kroner?) og/eller tingretten (over 125 000 kroner (?) eller hvis man ikke blir enige i forliksrådet).
Obs: Min forståelse er at du må kjøre egen sak mot besiktigelsesmannen og egen sak mot selger i forliksrådet.
I forliksrådet kan du stille uten advokat.
Derfor er risikoen relativt lav. Men vær obs på at saken vil gå i forliksrådet der du kjøpte båten.
I tingretten må du ha advokat, og risikoen er derfor høyere for at du kan ende opp med utgifter selv om du i prinsippet skulle vinne saken.
Se http://www.forliksradet.no for mer opplysninger.