Jump to content

Eberspacher d4, minimum lengde eksos?

hockey

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal montere en Eber D4.. Ser at det er originale sett med 225cm langt eksosrør, og har hørt at det skal være litt lengde på eksosen på disse.. 

Er det bare tull? For min del så hadde det vært ekstremt beleielig om eksosslangen ikke må være lengre enn 70 cm.

Eksosgjennomføringen kan stå hvor som helst i skutesiden? Trenger ikke å stå i akterspillet?

Håvard

Du kan vel kutte den ned litt men du ender nok over 70 cm da du må ta hensyn til lyddemperen. Står vel i bruksanvisning hvor mye du kan kutte. Husker ikke helt. Du kan førsåvidt montere utløp hvor du vil. Har du det i skuteside bør du huske på det ved eventuell fendring og om du ankrer opp ved siden av noen? har mitt utløp under plattform bak med svanehals opp for og hindre at vann kommer inn slangen? 

Minste lengde på eksosanlegg anbefales til 0,2 meter(ved 24 mm eksosslange). Det du derimot ved installasjon i båt må tilstrebe er at du bør ha minimum høyde på svanehals før skroggjennomføring på minst 35 cm så "bratt" som mulig på innsiden av skroget for å forhindre vanninntrengning til varmer. Se for øvrig innstallasjonsveiledning som normalt følger med varmer kjøpt i Norge.(side 9/10)

Mener det sto at lyddemperen ikke kunne kuttes i. Ville jo være dumt å montere uten - da støyer det mye. Om du har muligheten til å få eksosen ut på hekken uten å overskride max lengde ville jeg gjort det. Veldig irriterende med dem som har eksosen ut på siden og fyller nabobåten med eksos - nabobåten har nok luftinntak på siden. Flyttet selv hele varmeren for å gå fra side eksos til hekk eksos.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...