Jump to content

Yamaha 30hk (2-takter) vil ikke gi fullt turtall? Hva er galt?


Campingcruisern

Recommended Posts

Vi har en gammel Yamaha 30 hk motor  (91-92 modell) på båten vår, som startet og gikk fint når vi sjøsatte den. Vi har også kjørt en del med båten den siste uken og den har stort sett funket fint. Men innimellom vil den plutselig ikke gi fullt turtall. Dette skjedde senest i helga. Vi setter spaken på full gass, men farten blir heller laber.Etter å ha lest bruksanvisning fant vi ut at for lite olje kunne forårsake slike problemer. Så vi etterfylte olje og prøvde igjen i dag. Men fikk etter kort tid samme problemet. Pga urolig sjø testet vi da ikke motoren mer, men kjørte rett inn til land igjen. Noen som har opplevd lignende og vet hva dette kan skyldes?

Link to post

Her er et par ting jeg kan tenke på 

*lufting tank 

*gåen top pakning

*nok olje i bensin?  

*Hull i motor bensinpumpe membran 

*Falskluft i fuel line 

*rusk i forgasseren /dyser 

*varmskjæring av stempel om du har meget lavt kjølevanns trykk og høy temp på motor 

*coiler eller cdi enhet kan forårsake ugang og plutselig stopp 

Link to post

Skiftet til ny bensintank med ny bensin og bensinfilter og da fikk vi den opp i 20 knop mot max 8-9 i går. Skulle skifte slange med pumpe og, men den satt dønn fast på motor, så det gikk ikke. Men nå ble det motstand i pumpa igjen når vi skiftet filter og tank. Men motoren går ujevnt og jager liksom på høy fart iallfall. Og den søler nok litt bensin, for det lukter bensin når man kjører den.  

Link to post
Askeladden3050 skrev for 10 timer siden:

Blæra på bensinpumpen vil plutselig heller ikke gi motstand og motoren jager liksom på full  gass nå.

 

er noen tilbakeslagsventiler i blære, høres ut til at disse begynner å bli slitt.   Etterhvert kan du risikere at bensina renner fra motor og ned på tanken igjen, med resultat at motoren blir tungstartet.    Så ville byttet slange.  Originalt er bra - biltemas slanger bør du ligge unna , dårlig kvalitet på koblinger osv 

 

Høres ellers ut til at du bør gå igjennom bensinsystemet på motor - sjekke vannutskiller , påse at slanger ligger fint, uten antydning til kink. Sjekk pumpa, samt drener flottørhus og helst få renset forgasserne

 

Om det lukter bensin under kjøling så er det nok en flottørventil som henger på, det vil da tilslutt drukne den pluggen slik at den ikke går på den sylinderen.  
Så da må du av med forgasserrekka for rens

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Etter tips fra en vi kjenner sjekka vi også om tennplugger fungerte som de skulle. Viste seg at to av tre var defekte og at de var både rustne og møkkete. Dessverre fant vi ut dette først nå, så butikker som selger slikt er jo stengt fram til tirsdag.

Sjekka litt i instruksjonsboken til motoren og, på feilsøkingssidene til den. Der står det jo på de problemene som motoren har : ujevn tomgang, motoren går ujevnt og motorturtallet vil ikke øke så går de samme årsakene igjen med feil på bensinslange etc ,tett bensinfilter og feil med tennplugger. Så mye kan jo tyde på at det ligger noe der. 

Uansett kommer vi ikke så mye lengre før vi får skiftet ut de.

Link to post

Skal du lære noe om påhengere så er det uklokt å gå for fort fram.

Mitt råd: Bytt en ting om gangen.... så vet du om det hjalp og du slipper å tro....

 

Det krever en masse kunnskap for å forstå hvordan en påhenger virker og hvordan alle delene inne i motoren virker, få har all den kompetansen.

 

Dersom 2 av 3 tennplugger er defekte får du IKKE 20 knop på den båten. Slike antagelser er farlige og roter til feilsøkingen din

Følg Ivar sine råd; Er blæra gåen så bytt den ! er koblingene på slangen lekk så bytt de !!, drener flotørkammeret jevnlig og sjekk samtidig tank, blære og koblinger...

Om det lukter bensin i båten; finn lekkasjen, å kjøre rundt med bensinlekkasje er uansvarlig. 

 

Link to post

Bensinblæra funket igjen når vi hadde skiftet bensinfilter og satt inn ny bensintank med ny bensin. Etter dette luktet det visst ikke like mye bensin heller.

Testing av plugger foregikk etter veiledning fra en som har litt mer peiling enn oss.  

 

Jeg tror absolutt ikke at jeg har noe som helst peiling på dette her. Jo mer jeg søker og leser om påhengsmotorer, jo mer forvirra blir jeg. Attpåtil er det ikke jeg som skrur på den, men gubben (han har heller ikke noe god peiling på motorer) Så det kan hende jeg misforstår eller feilformulerer ting i farten .

Vi prøver bare å finne ut av om det kan være en enkel feil som forårsaker problemene, så vi slipper å sette den gamle motoren inn på verksted og bruke flerfoldige tusen på den unødig eller forgjeves. 

 

Båtverkstedet sier at det fort baller på seg med slike gamle motorer og at det kanskje ikke lønner seg å reparere på den.

Link to post
Askeladden3050 skrev 1 time siden:

Vi prøver bare å finne ut av om det kan være en enkel feil som forårsaker problemene, så vi slipper å sette den gamle motoren inn på verksted og bruke flerfoldige tusen på den unødig eller forgjeves. 

 

Det er nettopp det vi gjerne vil hjelpe deg å unngå  :thumbsup:

 

Alle koblingene kan påvirke blæra. var det kobling eller bare nippel på tanken du bytta. sjekka du at det ikke var vann eller shit i noen av tankene? Har du bilde av bensinfilteret? Får du fortsatt ikke tatt slangen/koblingen som sitter på motoren?

Link to post

Skiftet tank med kobling. Tømte ut av den gamle tanken før vi fylte den før første gangen vi brukte den. Bensinen vi fylte på var fra en helt ny kanne. Har dessverre ikke noe bilde av bensinfilteret, men det så visst ikke så gale ut. Koblingen fra motor til bensinslange sitter visst dønn fast ja. Men den ser jo ut til å fungere nå.

Link to post

Det er et meget effektivt grovfilter og vann/smuss utskiller.  Husk å sjekke at det ikke svetter når du har satt det sammen igjen

Innsatsen er vaskbar og skal normalt ikke behøve å byttes men det skader jo ikke...

Vil uansett råde deg til å drenere forgassere siden du har tatt deg av resten av bensinsystemet. Fang gjerne opp det som kommer ut og la det stå over natten også ser du om det er vann/sjøvann. Er redd det nedre spjellet har vært i sjøvannskontakt en gang i tiden... 

Takk for oppklaringen ivar

Link to post

Nå har vi hatt en vi kjenner til å sett litt på motoren (Dessverre hadde han ikke så mye tid, for han hadde ett annet ærend rett etterpå) . Han fant ut at den øverste forgasseren får for mye bensin. Motoren fjusker for øvrig bare mer og mer. Så nå er det hakket før vi gir hele d.... på båten og kjøper helt ny motor med ny kontrollboks og alt. Kontrollboksen er nemlig også veldig sliten. Gutta vår som brukte komfirmasjonspengene sine på å kjøpe denne båten, klarer knapt håndtere den. I tillegg er skruen til dekselet så fast at vi ikke får det opp for å finne ut hva som eventuelt gjør at den er slik og kunne smøre opp ting og tang.

Link to post

Vi har ikke noe peiling på mekanikk og båtmotorer. Så vi ga vel egentlig opp og bestilte en ny motor med ny kontrollboks og det hele.

Vi har dog bestemt oss å prøve å finne ut av motoren lell. Bare uten tidspress for at den helst skulle vært på sjøen og i orden helst i går. Ene guttungen lurer på å gå mekaniker linje, så han og faren har tenkt å bruke litt tid på å prøve og lære underveis. Båten er tatt på land og motoren er demontert og hengt opp på bukk . Så forgassere skal sjekkes etter hvert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...