Campingcruisern Startet 30.Mai.2017 Del på Facebook Startet 30.Mai.2017 Vi har en gammel Yamaha 30 hk motor (91-92 modell) på båten vår, som startet og gikk fint når vi sjøsatte den. Vi har også kjørt en del med båten den siste uken og den har stort sett funket fint. Men innimellom vil den plutselig ikke gi fullt turtall. Dette skjedde senest i helga. Vi setter spaken på full gass, men farten blir heller laber.Etter å ha lest bruksanvisning fant vi ut at for lite olje kunne forårsake slike problemer. Så vi etterfylte olje og prøvde igjen i dag. Men fikk etter kort tid samme problemet. Pga urolig sjø testet vi da ikke motoren mer, men kjørte rett inn til land igjen. Noen som har opplevd lignende og vet hva dette kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Blæra på bensinpumpen vil plutselig heller ikke gi motstand og motoren jager liksom på full gass nå. Sitér dette innlegget Link to post
kalle_08 Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Kan det være at luftinga på tanken ikke er skikkelig åpnet? Eventuelt grums i tank/tett bensinfilter. Eller gammel bensinslange som suges flat. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Her er et par ting jeg kan tenke på *lufting tank *gåen top pakning *nok olje i bensin? *Hull i motor bensinpumpe membran *Falskluft i fuel line *rusk i forgasseren /dyser *varmskjæring av stempel om du har meget lavt kjølevanns trykk og høy temp på motor *coiler eller cdi enhet kan forårsake ugang og plutselig stopp Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Skiftet til ny bensintank med ny bensin og bensinfilter og da fikk vi den opp i 20 knop mot max 8-9 i går. Skulle skifte slange med pumpe og, men den satt dønn fast på motor, så det gikk ikke. Men nå ble det motstand i pumpa igjen når vi skiftet filter og tank. Men motoren går ujevnt og jager liksom på høy fart iallfall. Og den søler nok litt bensin, for det lukter bensin når man kjører den. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 (redigert) Askeladden3050 skrev for 10 timer siden: Blæra på bensinpumpen vil plutselig heller ikke gi motstand og motoren jager liksom på full gass nå. er noen tilbakeslagsventiler i blære, høres ut til at disse begynner å bli slitt. Etterhvert kan du risikere at bensina renner fra motor og ned på tanken igjen, med resultat at motoren blir tungstartet. Så ville byttet slange. Originalt er bra - biltemas slanger bør du ligge unna , dårlig kvalitet på koblinger osv Høres ellers ut til at du bør gå igjennom bensinsystemet på motor - sjekke vannutskiller , påse at slanger ligger fint, uten antydning til kink. Sjekk pumpa, samt drener flottørhus og helst få renset forgasserne Om det lukter bensin under kjøling så er det nok en flottørventil som henger på, det vil da tilslutt drukne den pluggen slik at den ikke går på den sylinderen. Så da må du av med forgasserrekka for rens Redigert 3.Juni.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Campingcruisern Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Etter tips fra en vi kjenner sjekka vi også om tennplugger fungerte som de skulle. Viste seg at to av tre var defekte og at de var både rustne og møkkete. Dessverre fant vi ut dette først nå, så butikker som selger slikt er jo stengt fram til tirsdag. Sjekka litt i instruksjonsboken til motoren og, på feilsøkingssidene til den. Der står det jo på de problemene som motoren har : ujevn tomgang, motoren går ujevnt og motorturtallet vil ikke øke så går de samme årsakene igjen med feil på bensinslange etc ,tett bensinfilter og feil med tennplugger. Så mye kan jo tyde på at det ligger noe der. Uansett kommer vi ikke så mye lengre før vi får skiftet ut de. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Skal du lære noe om påhengere så er det uklokt å gå for fort fram. Mitt råd: Bytt en ting om gangen.... så vet du om det hjalp og du slipper å tro.... Det krever en masse kunnskap for å forstå hvordan en påhenger virker og hvordan alle delene inne i motoren virker, få har all den kompetansen. Dersom 2 av 3 tennplugger er defekte får du IKKE 20 knop på den båten. Slike antagelser er farlige og roter til feilsøkingen din Følg Ivar sine råd; Er blæra gåen så bytt den ! er koblingene på slangen lekk så bytt de !!, drener flotørkammeret jevnlig og sjekk samtidig tank, blære og koblinger... Om det lukter bensin i båten; finn lekkasjen, å kjøre rundt med bensinlekkasje er uansvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Bensinblæra funket igjen når vi hadde skiftet bensinfilter og satt inn ny bensintank med ny bensin. Etter dette luktet det visst ikke like mye bensin heller. Testing av plugger foregikk etter veiledning fra en som har litt mer peiling enn oss. Jeg tror absolutt ikke at jeg har noe som helst peiling på dette her. Jo mer jeg søker og leser om påhengsmotorer, jo mer forvirra blir jeg. Attpåtil er det ikke jeg som skrur på den, men gubben (han har heller ikke noe god peiling på motorer) Så det kan hende jeg misforstår eller feilformulerer ting i farten . Vi prøver bare å finne ut av om det kan være en enkel feil som forårsaker problemene, så vi slipper å sette den gamle motoren inn på verksted og bruke flerfoldige tusen på den unødig eller forgjeves. Båtverkstedet sier at det fort baller på seg med slike gamle motorer og at det kanskje ikke lønner seg å reparere på den. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Askeladden3050 skrev 1 time siden: Vi prøver bare å finne ut av om det kan være en enkel feil som forårsaker problemene, så vi slipper å sette den gamle motoren inn på verksted og bruke flerfoldige tusen på den unødig eller forgjeves. Det er nettopp det vi gjerne vil hjelpe deg å unngå Alle koblingene kan påvirke blæra. var det kobling eller bare nippel på tanken du bytta. sjekka du at det ikke var vann eller shit i noen av tankene? Har du bilde av bensinfilteret? Får du fortsatt ikke tatt slangen/koblingen som sitter på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Skiftet tank med kobling. Tømte ut av den gamle tanken før vi fylte den før første gangen vi brukte den. Bensinen vi fylte på var fra en helt ny kanne. Har dessverre ikke noe bilde av bensinfilteret, men det så visst ikke så gale ut. Koblingen fra motor til bensinslange sitter visst dønn fast ja. Men den ser jo ut til å fungere nå. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Om det fortsatt lukter bensin når du kjører har du fortsatt et problem i mine øyne... Er filteret av 6/8/10mm nippel i begge ender til å sette rett på bensinslangen ? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Tanken er av slik type : Kjøpte og med en slik: Så det skulle passe overens med bensinslangen til motoren. Skal sjekke litt mer med båten i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Flotte bilder !! Har du bilde av bensinfilter også ? eller om du kan finne noe liknende på nettet? Blir ikke beroliga av å se det nedre spjelet ditt, har det vært slik lenge ?? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Om det har sett slik ut lenge aner jeg ikke. Vi kjøpte båten i fjor høst og sjøsatte den for kanskje 2 uker siden. Er det type bensinfilter du er ute etter? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 (redigert) ser ut som ala dette: Redigert 4.Juni.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Campingcruisern Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 filteret så jo rent og pent ut, enn nedi plastkoppen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Campingcruisern Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Var noe rusk nedi plastkoppen, som ble renska før nytt filter ble satt i. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Det er et meget effektivt grovfilter og vann/smuss utskiller. Husk å sjekke at det ikke svetter når du har satt det sammen igjen Innsatsen er vaskbar og skal normalt ikke behøve å byttes men det skader jo ikke... Vil uansett råde deg til å drenere forgassere siden du har tatt deg av resten av bensinsystemet. Fang gjerne opp det som kommer ut og la det stå over natten også ser du om det er vann/sjøvann. Er redd det nedre spjellet har vært i sjøvannskontakt en gang i tiden... Takk for oppklaringen ivar Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Nå har vi hatt en vi kjenner til å sett litt på motoren (Dessverre hadde han ikke så mye tid, for han hadde ett annet ærend rett etterpå) . Han fant ut at den øverste forgasseren får for mye bensin. Motoren fjusker for øvrig bare mer og mer. Så nå er det hakket før vi gir hele d.... på båten og kjøper helt ny motor med ny kontrollboks og alt. Kontrollboksen er nemlig også veldig sliten. Gutta vår som brukte komfirmasjonspengene sine på å kjøpe denne båten, klarer knapt håndtere den. I tillegg er skruen til dekselet så fast at vi ikke får det opp for å finne ut hva som eventuelt gjør at den er slik og kunne smøre opp ting og tang. Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Det kan virke som du har hull i membranen på bensinpumpen. Pumpen er festet i motorblokken, fen henter trykk og vakuum fra veivhuset. Hvis membranen er deffekt vil det komme bensin inn i veivhuset. Og lukte ensin. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Dersom øvre forgasser renner over vil du kunne se det ved å holde ca 1500omdr og så se inn i forgassereane, dersom en får for mye eller renner over ser du det. Har du drenert forgasserane? Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2017 Vi har ikke noe peiling på mekanikk og båtmotorer. Så vi ga vel egentlig opp og bestilte en ny motor med ny kontrollboks og det hele. Vi har dog bestemt oss å prøve å finne ut av motoren lell. Bare uten tidspress for at den helst skulle vært på sjøen og i orden helst i går. Ene guttungen lurer på å gå mekaniker linje, så han og faren har tenkt å bruke litt tid på å prøve og lære underveis. Båten er tatt på land og motoren er demontert og hengt opp på bukk . Så forgassere skal sjekkes etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.