hentor Startet 30.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2017 Hei, skal skifte eksosbend på maskinen, prøver å unngå kostbart serviceløft på land NOK 2-3500. Vil vannlinjen jeg har målt meg frem til å være 10-15cm lavere enn gummibelgen+aluminiumsrøret mot utløp/drev ikke under noen omstendigheter "løfte" seg når jeg fjerner bendet? Vil det kun skvulpe over ved ytre påvirkning som sjø/bølger, gjentar, ikke kunne "løfte" seg og renne over ved bølger eller trykkforandring ved fjerning av bendet. Det eksossystemet er vel ikke så tett at det er vakuum innvendig? Har ikke: tilgang på 3-5 mann til å sette seg på baugen eller å flytte vekten noe særlig. Annet enn at det slo meg- hvorfor ikke jekke baugen ned mot bryggen, dette vil jo løfte hekken 10-xxcm ekstra? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Hei Den jekkemetodoen har eg ikkje tru på. Bølger og tidevatn vil kunne skapa problem. Eg veit ikkje kor du har båten din, men med litt forskjell mellom flo og fjøra, og god planlegging, kan du kanskje setja båten på grunn på flo sjø, og gjera arbeidet på fjøre sjø. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Dette hørtes ut som det kunne bli dyrere enn løftet. Er det ikke bedre å utsette dette til neste gang du uansett må på land for vedlikehold? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Jeg byttet for noen uker siden en slange på en skroggjennomføring som lå i vannlinja. Jeg har seilbåt så jeg brukte vannkanner som vekt i bommen for å få skroggjennomføringa over vannlinja mens jeg jobbet. Valgte en dag med blikk stille vann. Jeg hadde tropper tilgjengelig for å putte i hullet ved behov. I ettertid har det slått meg at jeg burde jo ha puttet en tropp i fra yttersiden uansett før jeg begynte. Det gikk greit for meg, men jeg kan jo selvfølgelig ikke anbefale deg å gjøre noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Midtpinne skrev 6 minutes ago: Jeg byttet for noen uker siden en slange på en skroggjennomføring som lå i vannlinja. Har du ikke stengekran på alle gjennomføringer? Sitér dette innlegget Link to post
hentor Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Takk for svar. Da er jeg helt tydelig inne på noe- at dette er litt risikosport. Jeg tar tilbakemeldinger til etterretning og vurderer videre. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 shipahoy skrev 18 minutes ago: Har du ikke stengekran på alle gjennomføringer? Båten er ganske nykjøpt og jeg oppdaget ikke dette før etter den ble satt på vannet. Den gjennomføringen skal nok i teorien være noen centimeter over vannlinja. Men så er det satt inn større motor og litt av hvert og den er nå akkurat i vannlinja. Den blir byttet ut med en med kran på den neste gang båten er på land, som kanskje er til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Eksosbendet er enten over vannlinja eller det er det designet vannlås for å unngå at sjøvatn kjem inn i motoren når maskina stoppast vil eg tru. Vanlegvis er det berre å dra av eksosslangen og så løfte den litt opp slik at ikkje det kjem inn meir vatn en det sølet som stort sett alltid kjem når slangen endeleg slepp taket og poppar av og du glepp taket og mistar den ned så den tømmer seg.. ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Dette virker jo helt uproblematisk, du ser jo resultatet med en gang du får av slangen/bendet. Kommer det inn vann, noe som er helt utenkelig for da ville motoren din være ødelagt for lenge siden, så er det jo bare å sette det kjapt sammen igjen. Heng opp eksosslangen når du har fått den av så er du sikker. Sitér dette innlegget Link to post
hentor Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Dette siste svaret likte jeg! Det er slik jeg mener det kan håndteres. Og ja, hadde vannet stått så høyt som opp til bendet hadde vel motoren vært ødelagt grunnet "skvulping" av vann inn i eksosventilene både under drift og til kai. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 På drev vil det i mange tilfeller bli litt vann inn om man skal skifte gummislanger ned på skjoldkrøk. Eksosbendet skal gå bra å bytte på vann. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
steyr t Svart 31.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Jeg pleier å ta et mål på forhånd og dytte en malingsbox for eksempel i slangen ,slik at jeg kan skrape pakningsflater,og ta meg tid til å være nøye, ved skifte av bend. Sitér dette innlegget Link to post
hentor Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 (redigert) Da er bendet, pakninger for rørstusser med kjølevann og eksos/turboklemme skiftet. Fysikk og teori stemte selvsagt overens, vannlinjen er lik på utsiden og innsiden av skroget. Se bilder, vannet skimtes nede i eksosrøret presis der jeg hadde målt meg frem til. Nytt bend grunnet med zinkspray, skal ta finish i vp lakk. Gammelt bend hadde gjort jobben. Er visstnok minst 17år iflg tidligere eier! AQAD41A ble originalt levert med solenoidstyrt eksosspjeld i bendet, dette var fjernet av tidligere eier da disse ruster fast. Du ser armen fra solenoid og spjeldmekanikken på hhv bilde 2 og 3, nytt bend hadde selvsagt ikke spjeld. Solenoid og armen lot jeg bare stå der, gnikker ikke på noe så gadd ikke fjerne dette. Redigert 7.Juni.2017 av hentor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.