Jump to content

trebåt eier

Recommended Posts

Hei!

Vil med dette komme med en erfaringsutveksling angående overgangen til Dab+ i båt.

Jeg valgte å bytte gamle "bilstereo" med ny "bilstereo Dab+ radio". Til antenne løsning valgte jeg å benytte "gammel pisk". Kjøpte kun en overgang fra gammel plugg til ny som passet inn i nye bilstereone. 

Erfaring så langt er possitivt, gode lyttererfaringer og mange kanaler.

Knut Inge

Det samme gjorde jeg. Foreløpig har jeg kun fått brukt Pioneren på FM da jeg er på båtferie i Sverige, men jeg forstår null og nix av bruksanvisningen! Flere netter har vi våknet av trafikkmeldinger selv om lyden er slått helt ned. og på dagtid, selv med lyden nedskrudd dundrer P1 inn hver time med nyheter. Kanskje jeg skulle lese bruksanvisningen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Seatronic har både splitter fra Glomex tallekenantenne til Tv og radio, og videre aktiv splitter mot radioen som trenger kabel til både FM og DAB antenneinngang. Funker fint hos meg med min nye Pioneer bilradio. Link til splitteren her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Thanks , trur eg forstår.

Altså først denne fra talerkenantenna til tv : 

https://seatronic.no/elektronikk/antenner-tilbehor/glomex-splitter-for-tv-kabel

Og så den i linken frå LarsH. ?

Eg har 12v antenneforsterker tilkobla i dag når me ser på tv.  Kor på anlegget skal den koblast inn? ,i dag har eg den rett bak riks-tv-tuner med ca 20cm coaxkabel mellom forsterker og tuner.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er den splitteren du viser til jeg også har. Den får signal direkte fra Glomex antennen med en utgang til forsterkeren for Tv, med den andre videre til radio og FM/DAB splitteren.

Oki ☺

Eg har ei ekstra dab antenne til overs etter bilprosjekt, av den typen som klistras innpå frontruta, og den har ein liten "lapp" på sida som skal klistras til "jord" på vindusstolpen. 

Kan der være alternativ i båten, men må denne ha jord ?  Dersom det går an så har eg ikkje bruk for å kjøpe noko meir. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev for 10 timer siden:

Kan der være alternativ i båten, men må denne ha jord ?  Dersom det går an så har eg ikkje bruk for å kjøpe noko meir. 

Hvilken antenne har du på den gamle radioen din da ? Pisk på taket ? Isåfall klarer du deg fint med den og en splitter.

Jeg bruker den gamle pisk antennen med splitter og dette fungerer aldeles utmerket. Klisterantennen gikk rett i bosset.

Bare husk at du må sette spenning på antenneutgangen i radiomenyen for at splitter skal virke,

http://www.ebay.com/itm/DAB-Antenna-Aerial-Splitter-Adapter-Cable-SMB-Connector-Car-Radio-Active-new-/172452019085?hash=item2826f0fb8d:g:w40AAOSwHoFXrS7O&vxp=mtr

• 2 uker senere...

Da er vi lei av lokalradioen og skal installere DAB med tilhørende antenneutfordringer. Tror vi prøver med eksisterende og splitter.

Mix, om jeg forstår det rett skal denne fungere både for aktive og passive antenner så lenge radioen har "DAB ANT POWER" og den er påslått? Dvs. splitteren har innebygget forsterker slik som variantene med egen strømledning, men henter strømmen fra DAB-inngangen på radio? http://www.ebay.com/itm/DAB-Antenna-Aerial-Splitter-Adapter-Cable-SMB-Connector-Car-Radio-Active-new-/172452019085?hash=item2826f0fb8d:g:w40AAOSwHoFXrS7O&vxp=mtr#shpCntId

Den andre varianten her er altså kun nødvendig dersom man ikke har mulighet for "DAN ANT POWER" - eller hur? http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-DAB-FM-AM-CAR-Antenna-Aerial-Splitter-Cable-Digital-Radio-Amplifier-/172619045519

Jepp.

Jeg har den første varianten, og den fungerer utmerket til min gamle FM antennepisk på DAB+ mottak.

Men som du har forstått må man sette spenning på DAB antenneuttaket i menyen på radioen for at den skal virke.

Jeg likte denne løsningen best, hva som er vitsen med separat strømforsyning til splitteren kan jeg ikke se.

Om det finnes radioer på markedet uten denne muligheten aner jeg ikke, men vil tro de aller fleste nyere radioer i handelen har dette.

Slike splittere med forsterkere finnes allerede i norske butikker og i et utall forskjellige varianter på feks. eBay. Dette er ingen "revolusjon" men noe alle nye bilradioer med to antenneinganger, en for FM og en for DAB må ha for å kunne ta imot både FM og DAB.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...