tuffff Startet 31.Mai.2017 Del på Facebook Startet 31.Mai.2017 En i båthavna byttet impeller på kjølevannspumpa på sin KAD 42. Etter dette startet den bare høyst uvillig eller ikke i det hele tatt. Dersom den ble lurt i gang gikk den kun på meget lavt. 4-500 o/m og ville ikke ta gass. Pumpen ble åpnet igjen tatt ut på nytt og så remontert. Da var alt i orden. Spøker det om bord eller er det en rasjonell forklaring? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Akslingen for sjøvannspumpen går på samme register/tannhjul som høytrykkspumpa for diesel. Dersom akslingen kommer feil på medbringeren kan dette medføre at sjøvannspumpa presser på registeret med det resultat at innstillingene for dieselpumpa blir feil. Så det spøker ikke, men som oftest når man opplever noe overnaturlig så ligger det en logisk forklaring bak. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kaffelars Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Godt Forståelig Brigg, men er ikke akslingen låst med ringer og går igjennom 2 lager? Kan den ha blitt med impelleren litt ut ved skifte og så havnet feil på medbringer når den ble trykt inn igjen, eller kan aksling bli presset for langt inn når den nye impelleren kom på? Ikke helt trygg på at ikke noe slarker her? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Om akslingen kommer feil på medbringeren eller at medbringeren ikke er korrekt montert på drevet vil ting presses ut av stilling selv om akslingen står korrekt i sjøvannspumpa. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
tuffff Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Det er vel bare Volvo som kan finne på en slik løsning på akslingen på vannpumpa. Aldri vært borte i noe sånt på andre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Er så lenge siden jeg overhalte en slik, og skiftet en slitt medbringer, men mener da bestemt at akslingen skal holde seg i ro så lenge pumpa og akslingen er i bra stand. Fant igjen den glimrende dokumenterte overhalingen av en tilsvarende pumpe, og husket feil ang. låsering på aksling, det er jo kun en låsering her for lager. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Fin video, men denne presiserer vel ikke noe om at akselen må være fiksert i en spesiell posisjon ved remontering av pumpen. Det må jo ha vært det som har vært feil hos min båtnabo, eller.....? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Mjo.. hvis båtnaboen tok av hele pumpen ved impellerbytte. På slutten av denne videoen ser du at pumpen settes inn mot sporet i medbringeren (Ø'en i gummi med en krysspinne som ses på bordet tidligere) som ligger i et registertannhjul og glir på plass, før hele pumpen roteres til endelig posisjon og festes før rør og impeller blir montert. Kunne vært vist ørlite bedre, da det er her det må klaffe så koblingen mot pumpeaksel blir riktig. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 31.Mai.2017 Del på Facebook Svart 31.Mai.2017 Har hatt samme problem selv. Der dyttet akslingen på pumpa. Tok ut sjøvannspumpa og ga den et lite rapp med hammeren sånn at akslingen gikk ca 1mm inn i sjøvannspumpa. Da var alt på stell igjen. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Kaffelars Svart 1.Juni.2017 Del på Facebook Svart 1.Juni.2017 Small problem, small hammer - Big problem, big hammer! Gått i lære hos en yankee? ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.