Jump to content

Ingen diesel på høyttrykksiden - Yanmar 3GMD

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

Hei, har i flere dager feilsøkt;

1) Matepumpen er helt ny

2) Matepumpen leverer diesel til finfilter, og inn på høyttykkspumpen. Både ved manuel pumping og når jeg kjører på starter.

3) Det kommer ingen diesel ut av høyttrykksrørene, hverken ved dysene eller på toppen av dieselpumpen.

4) Jeg har kjørt på starter i opptil 10 sekunder med full gass, likevel ingen diesel ut

5) Stoppehendelen er sjekket

Min hypotese er at noe sitter fast i dieselpumpen, men det står i manualen at den ikke bør fjernes med mindre det er absolutt nødvendig. En kjenning sa også at når man åpner dieselpumpen så skal det gjøres i diesel fordi enhver liten berøring direkte på deler kan skape problemer. Også timing var viktig. Ellers må man bruke ufattelig lang til på å finne riktig posisjon igjen. Jeg finner ingen beskrivelse av dette. 

Er den noen her som har tips til hvordan jeg kan få dieselen frem til dysene igjen?

Skru løs mutrene til dyserør som går ut fra dieselpumpe. Kjør motor på starter. Det skal da komme diesel ut ved løse muttere, trekk til muttere. Løsne så dyserør muttere på dyser og luft på samme måte, trekk til og start motor.

Forutsetter med dette at sugesiden på dieselsystemet ditt er 100%.

Hvis motor ikke starter er det absolutt nødvendig å skru ut dieselpumpe, det kan være heng i plungere (stempler) i dieselpumpe f.eks, pass på eventuelle shims mellom dieselpumpe og blokk, de har med "tenning" å gjøre.

Ta kontakt med Maritim Diesel i Godvik for videre hjelp, de er spesialister på slikt arbeid. Ta gjerne en tlf til de før du begynner.

Har i dag feilsøkt litt mer, og ringt til Maritim Diesel i Godvik. Dersom de skal gjøre service på dieselpumpen må den ut. Hverken dem eller Bildøy motor kunne fortelle eksakt hvordan jeg fjerner dieselpumpen. På nettet har jeg funnet at det er noe stag eller fjær jeg må løsne for å få ut pumpen. Dette skulle jeg kunne komme til via et deksel ca der hvor gasshendelen er på motoren. Se bilder.

Er det noen som kan fortelle meg videre prosess? Er det fjæren jeg må løsne fra det staget? Er det lett å montere i båten igjen? Motoren er jo ikke ute av båten, og jeg klarer ikke se inn i det hullet med mindre jeg bruker mobilen til å filme.

Frank

20170602_175409.jpg

20170602_175635.jpg

Fant en tegning som skal være til din dieselpumpe. Del nr 10 er vanligvis tilkoblet regulatoren, få den koblet fra regulatoren og trekk dieselpumpe opp. 

Del nr 10 skal vanligvis gå veldig lett fram og tilbake i pumpen. Sjekk også at regulator og overføringer er bevegelige.

Bildøy båt og motor må jo ha tegninger til dette, men vil vel ikke dele de ut kansje......

https://www.google.no/search?q=fuel+pump+yanmar+3gmd&client=safari&hl=nb-no&prmd=ismvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiyvOqa9Z_UAhWFZFAKHQHeDogQ_AUICSgB&biw=1024&bih=671#imgrc=ljtClQ4sKuLxYM:

Har i dag fjernet høytrykksrørene og løsnet de fire boltene som holder dieselpumpen fast til blokken. Jeg får beveget pumpen noen centimetre, men det virker som den henger fast. Når jeg ser på tegningen, og inn inspeksjonsluke på siden, ser jeg at regulatorarmen er "festet" til pumpen vet at den beveger på "dieselstyreskinnen". Et googlesøk sier at jeg må bevege regulatorarmen forover og akterover samtidig som jeg drar pumpen oppover. Det skal ikke brukes mye makt å få pumpen opp. Enten er det bare meg, men det er umulig å bevege noe som helst. Regulatorarmen står helt fast. 

Noen tips?

Jeg vil tro at det er regulatoren som har låst seg og sperrer pumpa. Da vil den ikke gi diesel ut til dysene. Prøv å få smurt og beveget den til den til den går lett igjen, så kan du kanskje spare deg for en pumpeoverhaling. . 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da har jeg klart det helt store. Regulatorstaget brakk da jeg forsøkte å løsne på det fastkilte staget på dieselpumpen. Se bilder

https://goo.gl/photos/uy6eZqSU3T3bdksG6

Er redd for at dette betyr slutten for båtsesongen for meg - egentlig før den har begynt. Fikk ut dieselpumpen, skal sende den til overhaling, men det hjelper jo lite når regulatorstaget er brukket. Er det noen mulighet for å bytte dette med motoren i båten?

Frank

20170604_124230.jpg

Det var leit å høre.

For meg så ser det ut som om det har vært fukt på kamaksling til dieselpumpe, det kan absolutt være derfor ting har satt seg fast. 

Jeg tenker det er lurt å gå over litt mere i motoren hvis det har vært fukt inni den, bla se under ventildekselet hvordan der ser ut.....

Om du kan bytte dette staget med motor i båten vet jeg ikke, antar at Bildøy båt og motor bare sier at de må få motor/båt inn for at de kan se på det.

Prøv å få tak i en verkstedshåndbok til motoren hvis du vil prøve deg selv.

Kan regulatorstangen på dieselpumpen beveges?

Takk for svar. Ventildekselet var åpen da vi justerte ventilene. Tilstanden var veldig fin der. Dersom det var vinn i motor, ville ikke jeg sett det i grovfilteret?

Har funnet verkstedsboken, men dessverre står det ikke hvordan jeg tar ut delene, bare hvordan de skal plukkes fra hverandre når de er kommet ut

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...