NicoleCarls1 Startet 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2017 Hei! Har akkurat fått oss ny båt og er ganske uerfaren, så bare lurer på hvor stor båtplass vi trenger:) Det er en 40 fot Beneteau oceanis med en oppgitt bredde på 3.91m. Har fått tilbud på en plass som er 4,20m. Er det alt for lite? Er i en ganske beskyttet havn. Setter kjempe stor pris på svar! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Er det lysåpningen, avstanden mellom utriggerne, eller brutto båtplassbredde (senter utrigger til senter utrigger)som er 4,20? I "vår" båthavn er det klare regler for dette og en båt med maks bredde 3,91 vil kreve en båtplass på 4,70 meter lysåpning. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vindøyet Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Hei! Gratulerer med ny båt. Ofte oppgir havnene bredden på plassene i bruttomål. Dvs fra senter til senter på utriggerne. Det som er vesentlig er lysåpningen på plassen, altså hvor bred båt du kan få inn mellom utriggerne. I tillegg til dette bør du ha minst 20 cm på hver side til fendere. Noen havner tillater ned til 10 cm klaring, men det blir for trangt. Så da blir regnestykket slik: 20cm + 391 cm + 20 cm = 431 cm i lysåpning. Så kan du legge til ca 50 cm som går til utriggeren. Da får du 481 cm. Jeg vil anta at du vil trenge det man kaller 5 meter bredde. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 I havnen vår er kravet at lysåpningen skal være 50 cm bredere enn båtens bredde. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Sjekk med båthavnen(e) som er aktuell(e) om de har krav til lysåpning. Min båt er 3.93 bred, og den minste tillatte plassen jeg kan ha i min havn (Leangbukten) er 5 meter. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Hvor stor er bredden på båten 40 cm. over vannlinja? På en vanlig motorbåt type fly etc. ligger du relativt "raust" med god fendring i båtplass som har 30-40 cm. bredere lysåpning enn oppgitt båtbredde siden man vanligvis kan trekke fra opp mot halvmeteren på oppgitt båtbredde nede ved uteriggerhøyden av skroget kontra oppe ved fenderlista der den målte bredden er. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Er det lysåpning du har fått oppgitt så er det rikelig, forutsatt at det er skjermet havn slik at du kan manøverere greit ut og inn av båsen selv om det blåser litt. Du trenger ikke fendre der båten er bredest og en seilbåt er vesentlig smalere ved vannlinja enn ved dekk. Jeg har båt som er 3,86 og plassen har 4 meter lysåpning. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Vår båt har maks bredde på 417 og lysåpning i båsen er 420....går helt fint. Har fendret langs utriggere og faste fortøyninger riktig plassert. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Andresh skrev 27 minutes ago: Vår båt har maks bredde på 417 og lysåpning i båsen er 420....går helt fint. Har fendret langs utriggere og faste fortøyninger riktig plassert. Men da måler du langt oppe og ikke nede i flukt med utligger? Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Jeg har 327 bred båt (med temmelig rette skrogsider) og ligger i bås med 350 lysåpning. Det går, med god fendring og forsiktighet, men jeg gleder meg til jeg får større bås. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Skrogtypen avgjør. Jeg har sett en moderne flybridgebåt med oppgitt bredde 446 cm (lengde 15 meter) parkere i en bås med 450 cm. lysåpning. Dette gikk akkurat med relativt små fendre (21 cm?) men er ikke noe å satse på for lengre sikt. Med 5 meter bredde ville denne båten hatt meget romslig klaring. Da er vi på lysåpning med 0,5 meter over oppgitt bredde på båten. Tenker dette er ganske retningsvisende med mulig unntak for enkelte seilere. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Jeg har en Bavaria 42 Cruiser på 399 cm som oppgitt bredde. Jeg har 450 cm plass med 418 cm i lysåpning og det går helt fint med fendere på hver side, riktignok ikke største type. Var litt nervøs første gangen, som deg, for at dette skulle bli altfor smalt. Men har funnet ut at det i grunnen er perfekt. Har i tillegg kjøpt noen fenderlister fra Biltema som er festet rundt båsen. Så har man litt ekstra sikring om det skulle være litt vind og man kan i tillegg ha litt lavere skuldere inntil båten er fortøyd. Hvis du har 420 lysåpning spår jeg at du vil klare deg helt fint. Også får du jo skjerpet finmanøvreringskunnskapen, det kommer alltid godt med. :) Henrik Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Kjellg skrev for 3 timer siden: Men da måler du langt oppe og ikke nede i flukt med utligger? Da refererer jeg til båt fabrikant sine oppgitte maks breddemål, som ja, som regel er fenderlist midtskips ? En grei tommelfingregel: maks oppgitte bredde på båt og lysåpning i bås, bør være lik eller lysåpning noe større om ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
NicoleCarls1 Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Det gikk akkurat, med masse fendere og god tålmodighet har den nå kommet på plass:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.